57- ALLAH TEALA'NIN
EMRİ ÜZERİNE ABDEST ALMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER)
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثنَا مُحَمَّد
بْن جعفر.
حَدَّثنَا
شعبة، عَنْ
جامَعَ بْن
شداد، أَبِي
صخرة؛ قَالَ:
سَمِعْت حمران
يحدث أبا بردة
فِيْ
الَمْسجد
أَنَّهُ سمَعَ
عُثْمَان بْن
عَفَان يحدث -
عَنْ
الْنَّبِيّ
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسلَمْ
قَال:: ((من أتم
الوضوء كَمَا
أمره اللَّه،
فالصلاة
الَمْكتوبات
كفارات لَمْا
بينهن)).
Cami' bin Şeddad Ebu
Sahra (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre:
Kendisi:
«Ben, Humra'nın
Ebu Bürde'ye mescidde hadis naklederken: Osman bin Affan (r.a.)'den şöyle
söylerken işittim, dediğini, duydum: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Kim Allah'ın emrettiği
gibi abdestini tam alırsa (böyle abdestlerle kıldığı) farz namazlar,
aralarındaki (küçük) günahlara keffaret olur.» buyurmuştur."(*)
AÇIKLAMA :
Miftahu'l-Hace.
yazarı: Hadis'in "Allah'ın emrettiği gibi'' ifadesi ile abdest ayetine
(Maide 6) işaret edilmiştir, der. Ayette yüz, kollar ve ayakların yıkanması ve
başın meshi emredildiğine göre bunu yapan kimse abdestini tam almış olur.
Müslim'in Taharet Kitabının 4'üncü babında rivayet edilen bu hadisi ve benzeri
hadisleri açıklayan Nevevi der ki :
«Bu rivayette
nefis bir fayda vardır. Çünkü, abdestin yalnız farzlarını yapıp sünnetlerini ve
müstehablarını yapmayan kimseye, bu hadis'te anılan faziletin bulunduğuna
delalet eder. Sünnetleri ve müstehabları da ifa eden kimsenin kavuşacağı
faziletin daha üstün olacağı gayet tabiidir.
Kadi iyad:
Ehl-i Sünnet mezhebine göre büyük günahlar ancak samimi tevbe ile veyahut ilahi
rahmetle afv edilir. Allah'ın emrettiği gibi abdest alarak farz namazlarını eda
eden kimsenin namazlar arasında işlediği günahların mağfiretinden maksad küçük
günahların mağfiretidir, der."