DEVAM: 57- ALLAH
TEALA'NIN EMRİ ÜZERİNE ABDEST ALMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER)
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
يَحْيَى.
حَدَّثنَا
حجاج.
حَدَّثنَا
همام.
حَدَّثنَا
إسحاق بْن عَبْد
اللَّه بْن
أَبِي طلحة.
حَدَّثني
عَلِيّ بْن
يَحْيَى بْن
خلاد، عَنْ أَبِيْهِ،
عَنْ عمه
رفاعة بْن
رافع؛
-
أَنَّهُ كَان
جالسا عند
الْنَّبِيّ صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
فَقَالَ: ((أَنها
لا تتم صلاة
لأحد حَتَّى
يسبغ الوضوء
كَمَا أمره
اللَّه تعالى.
يغسل وجهه
ويديه إِلَى الَمْرفقين،
ويمسح برأسه
ورجليه إِلَى
الكعبين)).
Rifaa bin Rafi'
(bin Malik) (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre: Kendisi. Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanında oturuyor iken Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem:
«Yüzünü ve
dirseklerle beraber kollarını yıkayarak, başını meshederek ve topuklarla
beraber ayaklarını yıkamak suretiyle Allah'ın emrettiği gibi abdestini isbağ
etmedikçe (= tam almadıkça) hiç kimsenin namazı şüphesiz tam olamaz.» buyurdu.
AÇIKLAMA :
Sindi diyor ki:
Hadisteki isbağ'dan maksad, abdestin sünnetlerine ve adabına riayet etmek
değildir. Çünkü "Allah'ın emrettiği gibi...'' ifadesi buna manidir. (Zira
abdest ayetinde sünnetlerden ve adabtan bahsedilmemiştir Hadisin: ''Yüzünü ve
dirseklerle beraber kollarını yıkamak suretiyle'' kısmı isbağın açıklamasıdır.
(Abdest ayetinde de bu uzuvlardan bahsedilir)
Hadisteki: =
'.... ve ayaklarını ... lafzı, Abdest ayetindeki: = " ..... ve
ayaklarınızı ... nazm-i celil gibi, (cümle içindeki yeri itibari ile ve arap
dili gremerine göre) ayakları yıkamak manasına veya meshetmek manasına
yorumlamak mümkündür. Fakat harici delillerle bunu yıkamak manasına yorumlamak
zorunluğu mevcuttur.»