58- ABDEST'TEN SONRA SU
SERPMEK HAKKINDA GELEN (HADİSLER)
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
حَدَّثنَا
مُحَمَّد بْن
بشر.
حَدَّثنَا زكريا
بْن أَبِي
زائدة؛ قَالَ:
قَالَ منصور.
حَدَّثنَا
مجاهد، عَنْ
الحكم بْن
سُفْيَان
الثقفي؛
-
أَنَّهُ رأى
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
توضأ ثُمَّ
أخذ كفا مِنْ
ماء فنضح بِهِ
فرجه.
El-Hakem b.
Süfyan Es-Sakafi (Radiyallahu anh)'den rivayet edildiğine göre: Kendisi, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i abdest aldıktan sonra bir avuç su alarak ön
avretine serperken görmüştür.
Diğer tahric:
Ebu Davud, Nesai ve Beyhaki
AÇIKLAMA :
Hadisin manası:
Resulullah (s.a.v.) abdest aldıktan sonra ümmetine meşru kılmak için ön avreti
üzerine ve çevresine su serpmiştir. Bundan maksadı vesveseyi defetmek usulünü
öğretmektir. Çünkü abdest alındıktan sonra, idrar yolundan bir ıslaklığın
çıktığı zannına bazen kapılıyor. Dolayısıyla abdestin bozulması şüphesi
doğuyor. Abdest alındıktan sonra kilodun ön kısmına su serpilip avret mahalli
ıslatılınca böyle bir vesvese ve düşünce önlenmiş olur.
Ebu Davud,
«İntidah = Su Serpme" babında Hadisi, şu mealde rivayet etmiştir: Süfyan
bin El-Hakem Es-Sekafi veya El-Hakem bin Süfyan Es-Sekafi (r.a.)'den şöyle
söylediği rivayet olunmuştur:
«Resuluııah
(s.a.v.) su döktüğü zaman abdest alır ve intidah ederdi (= su serperdi.
EI-MenheI
yazarı, hadis'in: «İntidah ederdi. .. " cümlesini yukarda anlattığımız
gibi açıkladıktan sonra şöyle der: «El-Hattabi: Buradaki intidah'tan maksad su
ile taharetlenmektir. Halkın büyük çoğunluğu su ile taharretlenmezdi, taş ile
istinca ederdi. Şeytan vesvesesini defetmek üzere, taharetlendikten sonra ön
avret mahalline su serpmek diye intidahı yorumlamak da mümkündür, demiştir.
Nevevi: Cumhüra
göre hadis'ten maksad taharetlendikten scnra ön avret mahalline su serpmektir,
demiştir.
Ebu Davud'un
rivayetinde ravi hakkında görülen ihtilaf ravinin şahsı hakkında olmayıp ismine
aittir. Yani ravinin zatı malumdur. Ama bazılarına göre adı El-Hakem, diğer bir
rivayete göre ismi Süfyan'dır. El-Hafız, EI-İsabe'de ravinin adının El-Hakem
olduğu görüşünü kuvvetli görüp seçmiştir.
HADiS'İN FIKIH
YÖNÜ :
EI-MenheI
yazarı diyor ki: "Hadis. abdest alındıktan sonra ön avrette ve kilotun ön
kısmına su serpmenin meşruluğuna delalet eder. Tirmizi ve İbn-i Maceh'in Ebu
Hureyre (r.a.)'den rivayet ettikleri (463 nolu) hadiste su serpmek
emredilmiştir. El-Ayni: İbn-i Ömer (r.a.) abdest aldığı zaman ön avretine su
serperdi. UbeyduIIah demiş ki, babam da böyle yapardı. Ayrıca Mücahid. Meymun,
Seleme ve İbn-i Abbas (r.a.)'ın de böyle yaptıkları rivayet olunmuştur. Bu
sebeple arkadaşlarımız; abdestten sonra ön avrete ve kilota su serpmek
mustahabtır. bilhassa vesvesesi olan kişi için daha müstahabtır. demişlerdir.»
TAHRİC:
Ebu Davud,
Nesai ve Beyhaki de bunu rivayet etmişlerdir. Tirmizi de buna işaret etmiştir.
Hadis'in ravisi
El-Hakem bin Süfyan bin Osman bin Amir, Es-Sekafi'nin Sahabilik şerefine mazhar
olduğu, Ebu Zur'a ve İbrahim El-Harbi tarafından ifade edilmiştir. Sünen
sahibIeri, abdestten sonra su serpmeye ait hadisini rivayet etmişlerdir. Ahmed
ve Buhari, onun sahabi olmadığını söylemişlerdir. İbn-i Abdi'l-Berr, onun bir
hadisinin bulunduğunu ve isnadı hakkında bir tereddüt olduğunu söylemiştir.