DEVAM: 174- GECE
İBADETİNE KALKMAK HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
مُحَمَّد
الطلحي. حَدَّثَنَا
ثابت بْن موسى
أبو يزيد، عَن
شريك، عَن
الأعمش، عَن
أبي
سُفْيَان،
عَن جابر؛ قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ ((من
كثرت صلاته
بالليل، حسن
وجهه
بالنهار)).
Cabir bin
Abdillah (r.a.)'den rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu demiştir :
''Kim gece çok
namaz kılarsa gündüz onun yüzü güzel
(nurlu) olur. ''
AÇIKLAMA: Bu hadisin zevaid türünden olduğuna dair bir
bilgiye rastlamadım. Bununla beraber müellifin süneninden başka Kütüb-i
Sitte'nin her hangi birisinde bulamadım. Bu nedenle zevaid türünden olması
kuvvetle muhtemeldir.
معنى الحديث
ثابت بموافق
القرآن
وشهادة التجربة.
لكن الحفاظ
على أن الحديث
بهذا اللفظ غير
ثابت. وأخرج
البيهقي في
الشعب عَن
مُحَمَّد بْن
عَبْدُ
الرحمن بْن
كامل قال: قلت
لمحمد بْن
عَبْد اللّه
بْن نمير: ما
تقول في ثابت
ابن موسى؟
قال: شيخ له
فضل وإسلام
ودين وصلاح
وعبادة. قلت:
ما تقول في
هذا الحديث؟
قَالَ: غلط من
الشيخ. وأما
غير ذلك فلا يتوهم
عليه. وقد
تواردت أقوال
الأئمة على عد
هذا الحديث في
الموضوع على
سبيل الغلط،
لا التعمد.
وخالفهم
القضاعي في
مسند الشهاب
فمال في الحديث
إلى ثبوته.
اهـ السندي.
Sindi hadisin
manası ve sıhhati konusunda şöyle der: "Hadisin manası şudur: Gece
namazına devam eden ve bunu bol yapanın yüzünde ibadet nuru ve kabul belirtisi
görülür. Manevi bir güzellik belirgin olarak müşahade edilir. Hadisin manası
Fetih suresinin son ayetindeki :
''Onlar,
yüzlerindeki secde izi ile tanınırlar.'' [Fetih 29] nazm-i celile uygundur.
Müslümanlardan çok kimse, gece namazına devam edenleri yüzlerindeki nurla
tanır. Hulasa, hadisin manası mezkur ayete uygunluğu ve teheccüd namazına devam
edenlerin yüzünde belirgin olarak bulunan nur'un müşahede edilmesi ile
sabittir. Lakin hadis hafızları bu hadisin bu metinle sabit olmadığını
söylemişlerdir.
El-Hakim: 'Ravi
Sabit bin Musa, Kadı Şerik bin AbdiIIah'ın yanına girmiş. Şerik bu sırada bir
hadisin metnini senedi ile beraber zikretmek üzere söylüyormuş. Hadisin
senedini bitirmiş, sıra hadisin metnini söylemeye geldiği anda Şerik, Sabit'in
yüzüne bakmış, yüzünün teheccüd namazı nedeni ile nurlu olduğunu belirtmek
üzere; ''Gece çok namaz kılanın yüzü gündüz ,güzel ve nurlu olur." demiş,
Sabit ise bu sözün hadis olduğunu zannetmiştir, demiştir.
Beyhaki de,
Muhammed bin Abdirrahman bin Kamil'den tahriç ettiğine göre Muhammed şöyle
demiştir:
Ben Muhammed bin
AbdiIIah bin Numeyr'e: Sabit bin Musa hakkında ne dersiniz? dedim. Kendisi:
- Sabit.
faziletli, salih ve ibadetle tanınmış bir hadis şeyhidir, diye cevap verdi.
Ben:
- Bu hadisine
ne dersiniz? dedim. Kendisi:
- Bu hadis,
Sabit'in bir ğalatıdır. Fakat bundan başka ğalat olması sanılan hiç bir hadisi
yoktur. Hadis imamları bu hadisin bile bile değil, yanılma sonucu mevzu bir
hadis olduğu yolunda ittifak etmiş gibidirler. Yalnız el-Kudai,
Müsnedü'ş-Şihab'ta bunlara muhalif kalmak hadisin Sabit olduğu temayülünü
göstermiştir, diye cevap verdi."
Mahir: Yukarıda
bahsi geçen olay Hadis'te idrac konusuna dair bir örnektir. Hadis'in sened yada
metni değişmemiş, sadece araya hataen cümle eklenmiştir. İdrac'a maruz kalan
hadis zayıf hadis kategorisindedeir ve Müdrec Hadis adını alır.