DEVAM: 195- MESCİD-İ
HARAM'DA VE MESCİD-İ NEBEVİ'DE KILINAN NAMAZIN FAZİLETİ HAKKINDA GELEN HADİSLER
BABI
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
أسد.
حَدَّثَنَا
زكريا بْن
عدي.
أَنْبَأَنَا
عبيد اللَّه
بْن عمرو، عَن
عَبْدُ
الكريم، عَن
عطاء، عَن
جابر؛ - أن
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ قال
((صلاة في
مسجدي أفضل من
ألف صلاة فيما
سواه. إلا
المسجد
الحرام. وصلاة
في المسجد
الحرام أفضل
من مائة ألف
صلاة فيما
سواه)).
فِي
الزَوائِد:
إسناد حديث
جابر صَحِيْح
ورجاله ثقات.
لأن إسماعيل
بْن أسد وثقه
البزار
والدارقطني
والذهبي في
الكاشف. وقال
أبو حاتم:
صدوق. وباقي
رجال الإسناد
محتج بهم في
الصحيحين.
Cabir (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu, demiştir:
«Ben'im
(Medine'deki) bu mescidimde kılınan bir namaz, (Mekke'deki) Mescidi Haram
müstesna, diğer mescidlerde kılınan bin namazdan (sevab bakımından) hayırlıdır.
(Mekke'deki) Mescidi Haram'da kılman bir namaz, başka mescidlerde kılman yüz
bin namazdan (sevap bakımından) efdaldır.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir. Cabir (r.a.)'ın hadisinin isnadı sahih ve ricali sika
zat/ardır. Çünkü Bezzar, Darekutni ve Zehebi; İsmail bin Esed'i sika
saymışlardır. Ebu Hatim de: O çok sadıktır. İsnadın kalan ravilerini Buhari ve Müslim
huccet saymışlardır.
Diğer tahric:
Ahmed b. Hanbel Müsned
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisi Ahmed de rivayet
etmiştir.
Bu hadis
Mescid-i Haram'ı istisna etmenin manasını açıklıyor. Bundan önceki hadislerde
mevcut istisna buna göre yorumlanır. Hulasa şudur:
Medine'deki
Mescid-i Nebevi'de kılınan bir namaz, diğer mescidIerde kılınan bin namazdan
hayırlıdır. Mekke'deki Mescid-i Haram'da kılınan bir namaz, diğer mescidlerde
kılınan yüz bin namazdan hayırlıdır. Şu halde Mescid-i Haram'da kılınan bir
namaz Mescid-i Nebevi'de kılınan yüz namazdan hayırlı o.lur. Çünkü Mescid-i
Haram'da kılınan namazın sevabının, Mescid-i Nebevi'de kılınan namazın
Sevabının yüz katı olduğu hadisten anlaşılıyor.
Fethu'I-Bari'de
şöyle denilmiştir: 'Hadiste «Mescid-i Haram'da kılınan bir namaz, diğer
mescidierde kılınan yüz bin namazdan hayırlıdır.» buyurulurken bu hükümden
Medine Mescidi müstesna tutulmuştur. Hadisi böyle yorumlamak gerekir.' Çünkü
Medine'deki mescidin diğer mescidIerden namaz sevabı bakımından bin kat
üstünlüğü bu babtaki hadislerle sabittir.