DEVAM: 23- CENAZE
NAMAZINDAKİ DUA HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
سويد بْن
سعيد.
حَدَّثَنَا
علي بْن مسهر،
عَن مُحَمَّد
بْن
إِسْحَاق،
عَن مُحَمَّد
ابن إبراهيم،
عَن أبي سلمة،
عَن أبي هُرَيْرَة؛
قَالَ:
-
كان رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ،
إذا صلى على
جنازة، يقول: ((اللهم
اغفر لحينا
وميتنا،
وشاهدنا
وغائبنا،
وصغيرنا
وكبيرنا،
وذكرنا
وأنثانا.
اللهم! من
أحييته منا
فأحيه على
الأسلام. ومن
توفيته منا
فتوفه على
الإيمان.
اللهم لا تحرمنا
أجره ولا
تضلنا بعده)).
Ebu Hureyre
(r.a.)'den; şöyle elemiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir
cenaze üzerinde namaz kıldığı zaman şu duayı okurdu :
«Allah'ım!
Dirimizi ve ölümüzü burada hazır olanlarımızı ve olmayanlarımızı, küçüğümüzü
ve büyüğümüzü, erkeğimizi ve kadınımızı
mağfiret eylei Allah'ım! Bizden yaşattığın kimseleri İslam dini üzere yaşat!
Bizden öldüreceklerim de iman üzere öldür! Allah'ım! Bu cenazenin ecrinden bizi
mahrum etme ve ondan sonra bizi dalalete götürme.»
Diğer tahric:
Ahmed, Ebu Davud, Nesai, Hakim ve İbn-i Hibban da bunu rivayet etmişlerdir,
AÇIKLAMA: Duadaki küçük ve büyük kelimelerinden maksad,
gençler ve yaşlılardır. Durum böyle olunca küçüklerin günahı yoktur ki, ona dua
edilsin diye bir soruya lüzum kalmaz. Mamafih ergenlik çağına gelmemiş olan
çocuklara da Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)'in dua ederek bunları
mağfiretle derecelerini yükseltmeyi kasdetmiş olması muhtemeldir.
Ölünün ecrinden
maksad, onun ölüm musibetine karşı sabretmenin sevabı ve ölüm vukuatı
dolayısıyla yapılan hizmetlerin sevabıdır. Cenaze namazını kılan kimseler,
ölünün yakınlarından olmasalar bile duanın bu son kısmını okuyacaklardır. Çünkü
mu'minler kardeştir. Birisinin musibeti, diğerleri için de musibettir.
"Ondan
sonra bizi dalalete götürme!" cümlesinden maksad şudur: Onun ölümünden
sonra bizi hak yoldan sapanlardan eyleme ve bizleri iman üzere sabit eyle.•
HADISİN FIKIH
YÖNÜ :
1- Cenaze
namazında dua etmek meşrudur.
2- Yapılacak
duayı umumileştirmek caizdir.
3- Cenaze
namazında açıktan dua etmek caizdir. Çünkü eğer Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve
Sellem) duayı açıktan yapmamış olsaydı Ebu Hureyre (r.a.) işitmiyecekti.
Cumhura göre duayı gizli yapmak müstehabtır. Çünkü Ahmed'in rivayetine göre
Cabir (r.a.): Cenaze duasını ne Resul-i Ekrem (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) ne
Ebu Bekir (r.a.) ne Ömer (r.a.) bize açıktan okumadılar, demiştir. Cumhüra göre
Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)'in açıktan dua okuduğuna dair bu ve
benzeri hadisler şöyle yorumlanmıştır. Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)
öğretmek için bazen açıktan okumuştur.