29- MESCİDDE CENAZELER
ÜZERİNDE NAMAZ KILMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا وَكِيع،
عَن ابن أبي
ذئب، عَن صالح
مولى التوأمة،
عَن أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ:
((من صلى على
جنازة في
المسجد، فليس
له شيء)).
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir :
«Kim bir cenaze
üzerinde mescidde namaz kılarsa, ona bir şey yoktur.»
Diğer tahric:
Ebu Davud, Beyhaki ve İbn-i Ebi Şeybe'de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ebu Davud'un rivayetinde: «Ona bir Şey yoktur.»
ifadesi bulunur.
El-Menhel
yazarının dediğine göre Ebu Davud'un süneninin nüshalarının ekserisi böyledir.
Hatib bu ifadenin mahfuz olduğunu söylemiştir.
İbn-i Ebi
Şeybe'nin rivayetinde mezkur ifade yerine: «Ona namaz yoktur.» ifadesi varchr.
Bu üç ifadeye
göre hadisten çıkarılan hüküm, o adama sevabtan bir şey olmamasıdır. Ve hadis,
cenaze namazının mescidde kılınmasının mekruhluğuna hükmeden alimlerin
delillerinden olur.
Ebu Davud'un
süneninin bazı nüshalarında. bu ifade yerine: «O adam üzerinde bir şey yoktur.»
ifadesi bulunur. Buna göre hadisin manası, Cenaze nıamazını mescidde kılan
kimse aleyhinde hiç bir günahın bulunmaması. demektir, Bu takdirde hadis,
cenaze namazının mescidde kılınmasında kerahet olmadığını hükmeden alimler için
delil olur.
Nevevi: Ebu
Davud'un süneninden tahkik edilerek raviler tarafından dinlenmiş olan meşhur
nüshalarındaki ifade, bu son ifadedir. Ve hadis, cenaze namazının mescidde
kılınmasının meşruluğuna hükmeden alimlerin delillerindendir. Hadislerin
tümü'nün
işlerliğini
muhafaza için diğer nüshalardaki; ...... kelimesini; ..... kelimesine
yorumlamak gerekir. Yani ehlinin ma'lumu olduğu üzere cer harfi olan
"Lam"ı, yine cer harfi olan "Ala" manasına almak gerekir,
demiştir.
El-Ayni'de izah
edildiğine göre bu hadisin senedindeki ravi Salih'in zayıflığı, müteaddit
alimlerce ifade edilmiştir.