203- FARZ NAMAZIN
KILlNDlĞl YERDE NAFİLE NAMAZIN KILINMASI HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
علية، عَن
ليث، عَن حجاج
بْن عبيد، عَن
إبراهيم بْن
إسماعيل، عَن
أبي
هُرَيْرَة،
-
عَن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَ
سَلَّمْ قال:
((أيعجز
أحدكم، إذا
صلى، أن يتقدم
أو يتأخر، أو
عَن يمينه، أو
عَن شماله)) يعني
السبحة.
Ebu Hureyre (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Selletn) şöyle buvurdu.
demiştir :
«Sizden birisi
namaz (yani sünnet) kılacağı zaman (yerini değiştirmekten) ileri gitmekten veya
geri çekilmekten veya sağına yahut soluna (çekilmekten) aciz mi kalıyor?»
Diğer tahric:
Ahmed, Ebu Davud ve Beyhaki de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadisin manası şudur: Biriniz farz namazı
kıldığınız yeri değiştirerek nafile namazı kılmak için önce, arkaya, sağa veya
sola gitmekten aciz midir?
Hadisteki
"Subha" nafile demektir. Hadisteki '' ... yani subha ... '' ifadesi,
bazı ravilerin açıklamasıdır.
Hadis, kişinin
farz namazı kıldıktan sonra nafileyi kılmak istediğinde yerini değiştirmesinin
meşruluğuna delalet eder. Bu hususta imam olan ve olmayan arasında bir fark
yoktur. Bunun hikmeti, secde yerlerinin çoğaltılmasıdır. Çünkü Buhari ve
Beğavi'nin dediği gibi secde yerleri, secde eden kişi için kıyamet günü şehadet
edecektir.
En-NeyI yazarı:
Kişi, farz olsun, sünnet olsun her namazdan sonra kılacağı ikinci namaz için
yer değiştirmelidir. Eğer yer değiştirmiyecek olsa, hiç olmazsa yanındakilerden
birisiyle, usulü dairesinde bir konuşma yapmalıdır. Çünkü arada konuşmadan ve
yer değiştirmeden iki namazı üst üste kılmak, Ebu Davud, Hakim ve Taberani'nin
el-Ezrak (r.a.)'dan rivayet ettikleri bir hadisle yasaklanmıştır, demiştir.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ :
Farzdan hemen
sonra aynı yerde nafileye durmak mekruhtur. Hanefiler'e göre "Allahümme
Ente's-Selamu... " zikriyle ara vermek müstehabtır. Diğer mezhebIere göre
namazdan sonra okunması varid olan istiğfar, tesbih, hamd ve tekbirle ara
vermek mendubtur.