DEVAM: 8- ÖLÜYÜ YIKAMAK
HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
عَبْدُ الملك
بْن أبي
الشوارب.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
العزيز بْن المختار،
عَن سهل بْن
أبي صالح، عَن
أبيه، عَن أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ: ((من
غسل ميتاً
فليغتسل)).
Ebu Hureyre
(r.a.j'den riyayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu; demiştir:
«Bir ölüyü yıkayan kimse (yıkadıktan sonra)
gusletsin.»
Diğer tahric:
Ebu Davud ve Beyhaki de bunu rivayet etmişlerdir. Ebu Davud'un rivayetinde:
" ... Ve ölüyü taşıyan kimse. sonra abdest alsın.'' ilavesi vardır.
AÇIKLAMA: EI-Menhel yazarı, bu hadisin açıklamasında şöyle
der: Hadisin zahirine göre ölüyü yıkamaktan dolayı gusletmek ve onu taşımaktan
dolayı abdest almak vacibtir. Ali ve Ebu Hureyre (r.a.)'nın böyle hükmettikleri
rivayet edilmiştir.
Malik, Ahmed ve
Şafii alimleri mezkur gusül ve abdestin müstehablığına hükmederek, bu hadisteki
emri müstehablık manasına yorumlamışlardır. Delilleri, Darekutni ve Hakim'in
İbn-i Abbas (r.a.)'dan rivayet ettikleri şu mealdeki hadistir:
"Ölünüzü
yıkadığınız zaman bundan dolayı size gusletmek gerekli değildir. Sizin ölünüz
necis değildir. (Ğasilden sonra) ellerinizi yıkamanız kafidir.''
EI-Menhel
yazarı bu arada ğuslün vacib olmadığına ait bir kaç hadisi zikrettikten sonra
Hattabi'nin: 'Ben, ölüyü yıkamaktan dolayı guslün ve ölüyü taşımaktan dolayı
abdest almanın vacibliğine hükmeden bir fıkıhçı bilmiyorum. Hadisteki emir
müstehablık için olmaya benzer. Hadisin manası şu olabilir: Ölüyü yıkayan
kimsenin vücuduna ve elbisesine yerden su sıçramasından veya ölünün bedeni
üzerinde bulunabilen bir necasete su dökülürken ve yıkayıcmın üstüne başına pis
suyun sıçramasından emin olunamaz. Pis suyun nereye sıçradığını tesbit etmek
mümkün olmayabilir. Bu durumda yıkayıcı bütün vücudunu yıkamak ve böylece
pislenen yeri temizlemiş olmak zorunda kalır. Abdest alma emri de cenaze
namazını kılmak için hazırlıklı olmak amacını taşımış olabilir.' dediğini
nakleder.
EI-Menhel
yazarı; Hattabi yukardaki sözünde: Ğuslün vücubuna hükmeden bir fıkıhçıyı
bilmiyorum, demiş ise de guslün vücubuna hükmedenleri yukarıda zikrettim,
demiştir.
el-Leys bin
Sa'd, Ebu Hanife ve arkadaşları yıkayıcının gusletmesinin vücub veya
müstehablığına hükmetmişlerdir. Onlara göre hadislerdeki gusülden maksad,
elleri yıkamaktır.