DEVAM: 12- MÜSTEHAB
OLAN KEFEN HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا عمر
بْن يونس.
حَدَّثَنَا
عكرمة بْن
عمار، عَن
هشام ابن
حسان، عَن
مُحَمَّد بْن
سيرين، عَن
أبي قتادة؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ:
((إذا وُلى
أحدكم أخاه
فليحسن كفنه)).
Ebu Katade
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir :
«Siz'den birisi
(ölen) din kardeşinin teçhiz ve tekvini işini üzerine aldığı zaman onun
tekvinini güzelce yapsın.»
Bu hadisi
Tirmizi de rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Tekfin'in yani kefenleme işinin güzelce
yapılmasından maksad, kefen olarak kullanılacak bezin temiz olması ve ölünün
deri rengini gösterecek kadar ince olmaması, ölünün bütün vücudunu iyice
örtmesi ve ölünün hayatta iken giydiği bez türünden olmasıdır. Maksad kefenin
lüzumundan fazla olması, pahalı olması, değildir. Çünkü Ebu Davud'un Ali
(r.a.)'den rivayet ettiği merfu' bir hadiste pahalı kefen kullanılması
yasaklanmıştır.
Müslim, Ebu
Davud, Nesai ve Beyhaki de bu hadisin bir benzerini Cabir bin Abdillah
(r.a.)'den rivayet etmişlerdir. Oralardaki hadis uzuncadır. Benzer cümlesi
şöyledir: «Biriniz ölen
din kardeşini
kefenlemek istediği zaman onun kefenini güzel yapsın veya güzelce kefenlesin.''
EI-Menhel
yazarı şöyle der: Hadisin manası şudur: Kefen için elbiselerin en temizini,
beyazını ve normal olarak yetecek miktarını tercih etsin ve hayatta iken
giymesi mübah olan cinsten olsun. Kefen; pamuk, yün, keten, kıl gibi diri için
kullanması müstehab olan maddelerden ma'mul cinsten olabilir. Erkek için
kullanılması haram olan ipekten kefen yapılamaz. Kadın için ipekten kefen
yapmanın mekruh olduğunu söyleyenler olduğu gibi haram olduğunu söyliyenler de
vardır.
Nevevi: Mübah
kefen hususunda ölünün maddi durumuna itibar edilir. Eğer malı çokise,
elbisesinin iyisinden kefen yapılır. Eğer orta halli ise, ona göre kefen
yapılır. Maddi durumu düşük ise haline göre kefeni yapılır, demiştir.