SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU’L-CENAİZ

<< 1562 >>

43- KABİRLER ÜZERİNDE BİNA YAPMAK, KABİRLERİ KİREÇ İLE YAPMAK VE KABİRLER ÜZERİNDE YAZI YAZMAKTAN NEHİY HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI

 

حَدَّثَنَا أزهر بْن مروان، ومحمد بْن زياد. قالا: حَدَّثَنَا عَبْدُ الوارث، عَن أيوب، عَن أبي الزبير، عَن جابر؛

 - قَالَ: نهى رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ عن تجصيص القبور.

 

Cabir (r.a.)'den şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabirleri kireç ile yapmaktan nehyetti.

 

 

Diğer tahric: Bunu, Ahmed, Müslim, Ebu Davud ve Nesai de bu hadisi rivayet etmişlerdir.

 

AÇIKLAMA: Ebu Davud'daki  rivayet mealen şöyledir: ''Peygamber (s.a.v.) kabir üzerinde oturmaktan, kabrin kireçle yapılmasından ve üzerinde bina yapmaktan nehiy etti"

 

EI-Menhel yazarı şöyle der: Hadisin zahirine göre kabrin kireçle yapılması haramdır. Fakat Hanefiler, Malikiler, Şafiiler, Ahmed, Davud ve bir çok alim, buradaki yasaklamayı mekruhluğuna hamlederek kabrin kireçle yapılması mekruhtur, demişlerdir.

 

Yasaklamanın hikmeti şu olabilir: Kabir geçicidir. Ebedi değildir. Veyahut kireçle yaptırmak süs içindir. Ölünün süslemeye ihtiyacı yoktur.

 

Kabrin kireçle sıvanmasına gelince; Hasan-i Basri, Şafii ve Ahmed, bunda beis görmemişlerdir.

 

Malik'e göre mekruhtur. Ancak kokunun önlenmesi buna bağlı ise caizdir.

Ebu Hanife ve arkadaşlarının seçkin kavline göre mekruh değildir .