SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU’L-CENAİZ

<< 1564 >>

DEVAM: 43- KABİRLER ÜZERİNDE BİNA YAPMAK, KABİRLERİ KİREÇ İLE YAPMAK VE KABİRLER ÜZERİNDE YAZI YAZMAKTAN NEHİY HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI

 

َدَّثَنَا مُحَمَّد بْن يحيى. حَدَّثَنَا مُحَمَّد بْن عَبْد اللّه الرقاشي. حَدَّثَنَا وهب. حَدَّثَنَا عَبْدُ الرحمن ابن يزيد بْن جابر، عَن القاسم بْن مخيمرة، عَن أبي سعيد؛

 - أن النَّبِي صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ نهى أن يبنى على القبر.

 

فِي الزَوائِد: رجال إسناده صَحِيْح، ورجاله ثقات.

 

Ebu Said (r.a.)'den şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabir üzerinde bina yapılmasını men etmiştir.

 

Not: Zevatid'de şöyle denilmiştir: Bunun isnadı sahih ve ricali sika zatlardır.

 

AÇIKLAMA: Müslim, Ebu Davud, Ahmed ve Nesai'nin Cabir (r.a.)'den rivayet ettikleri ve yukarıda meali yazılan hadiste de Nebi (s.a.v.)'in kabir üzerinde bina yapılmasını menettiği bildirilmiştir

 

EI Menhel ya/arı şiiyle dedi: Turbeşti: Kabir üzerinde bina yapmak iki şekilde düşünülebilir. Birincisi, kabrin taş ve benzeri malzemelerle yapılmasıdır, İkincisi de, kabrin üstünde kubbe ve benzeri binaların yapılmasıdır Bunların ikisi de bu hadisle yasaklanmıştır, demiştir.

 

Hadisin zahirine göre kabir üzerinde bina yapmak haramdır. Fakat Şafii, arkadaşları ve en sahih kavle göre Hanbeli alimleri: Yapılacak bina, yapanın mülkünde ise mekruhtur Umumi mezarlıkta ise haramdır, demişlerdir. Nevevi: Arkadaşlarımız demişler ki : Umumi mezarlıkta yapılan bina alimlerin ittifakıyla yıktırılır, demiştir.

 

Hanefi alimleri: Bina süs ıçin ise haramdır. Mezarın sağlamlığı için ise mekruhtur, demişlerdir. EI-Ezhar'da; Bina, eğer yapının mülkünde ise hadisteki nehiy mekruhluk içindir. Umuma ait mezarlıkta ise nehiy haramlık içindir. Ve yaptırılan bina mescid bile olsa yıktırılması vacibtir, denilmiştir.

 

Malikiler'e göre ölünün mülkünde veya mülk sahibinin izniyle yahut sahipsiz bir arazide kabrin kendisinin taş ve malzemelerle yaptırılması veya kubbesiz bile olsa duvarla çevrilmesi mekruhtur. Eğer iftihar vesilesi yapılması niyetiyle olursa haramdır. Keza ölülerin defni için vakfedilmiş bir yer ise haramdır