DEVAM: 53- ÖLÜ ÜZERİNDE
AĞLAMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حَدَّثَنَا
سُفْيَان،
عَن إبراهيم
الهجري، عَن
ابن أبي أوفى؛
قَالَ: - نهى
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ عَن
المراثي.
فِي
الزَوائِد: في
إسناده
الهجري، وهو
ضعيف جدا،
ضعفه غير
واحد.
İbn-i Ebi Evfa
(r.a.)'dan; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) mersiyeler
(ölünün iyi taraflarını sayıp ağlamak)'dan men etmiştir.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde el-Heceri vardır ki, o, cidden zayıftır. Onu
zayıf sayanlar bir kişi değildir ..
AÇIKLAMA: Hadisteki mersiye ifadesinden: maksadın nüdbe
olduğu söylenmiştir. Yani ölünün iyiliklerini sayıp dökerek ağlamak diye
yorumlanmıştır. Hattabi: Mersiyelerden yasak olan, cahiliyyet adeti üzere
niyahat yani sesli ağlayıp övmekle olanıdır. Nihayet olmaksızın, ölüyü övmek ve
ona dua etmek ise mekruh değildir. Çünkü bazı sahabiler mersiyeler
söylemişlerdir, demiştir.
Mersiyye; lügat
itibariyle, sesli ağlıyarak ölünün iyi taraflarını anlatmak manasına geldiği
gibi, ölü hakkında yazılan şiirlere de denilir. Hattabi'nin yukarıdaki beyanına
göre cahiliyyet adetine gitmeden ölüyü övücü sözler söylemekte beis yoktur.