DEVAM: 65- NEBİ
(SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM)'İN VEFATI VE DEFNİNİN ANLATILDIĞI BAB
حَدَّثَنَا
إِسْحَاق بْن
منصور.
أَنْبَأَنَا
عَبْدُ
الوهاب بْن
عطاء العجلي،
عَن ابن عون،
عَن الحسن،
عَن أبي بْن
كعب؛ قَالَ:
-
كنا مع رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ
وإنما وجهنا
واحد. فلما
قبض نظرنا هكذا
وهكذا.
Ubey bin Ka'b
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Biz, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile
beraber iken hedef ve gayemiz tek idi. O, vefat edince biz şöyle baktık, böyle
baktık. (Hedeflerimiz ayrıldı.)
AÇIKLAMA: İbn-i Ömer'in hadisinin Zevaid türünden olduğuna
dair bir kayda rastlamadım. Onunla beraber diğer Kütüb-i Sitte'nin hiç birinde
bulamadım. Ahmed b. Hanbel'in müsnedinde rivaye!. edilmiştir
Bu hadıste
İbn-i Ömer (r.a.) Nebi (s.a.v.)'in devrinde sahabilerin zühd ve takva konusunda
daha titiz davrandıklarını ifade eder. Çünkü eşler arasında vuku bulan özel bir
söz veya fiil hakkında vahyin gelmesi ve Kur'an ayetinin gelmesi mümkündü
Sahabiler böyle bir duruma maruz kalmamak için çok dikkatli davranırlardı. Nebi
(s.a.v.)'in vefatından sonra bu korku kalmadığı için zühd ve takva konusunda
eski titizlik kalmamıştır. Bu söz yanlış anlaşılmasın. Yani sahabilerin Nebi
(s.a.v.)'i vefatından sonra haşa hata işlemeye cesaret. ettikleri sanılmasın.
Böyle bir şey olmamıştır Gaye şudur. Nebi (s.a.v.)'in vefatıyla din kemale
ermiştir. Helal ve haram, sünnet ve mekruh ile mübahlar yerleşmişti Meşru
görülen her hangi bir hareketin haram kılınması ve bu konuda ayetin inmesi
durumu kalmamıştı. Sahabiler meşru saydıkları ve bildikleri davranış ve
hareketlerde bulunmaktan çekinmezlerdi. Bütün mes'ele bundan ibarettir.
Ubeyy b. Ka'b
(r.a.)'ın hadisi Zevaid türündendir.
Ubeyy (r.a.)'in maksadı şudur. Nebi (s.a.v.) hayatta iken hepimizin
hedefi İslarnı ayakta tutmak ve yüceltmek idi. Hedef ve gayemiz bir idi.
Birlikte hareket ediliyordu Nebi (s.a.v.) vefat edince maksadlar, gayeler ve
önemli tutulan mes'eleler dağıldı. Kimisi dünyevi maksatlal'u, kimisi başka
gayelere eğildi.