DEVAM: 5- ADET EDİNDİĞİ
ORUCU RASTLlYANDAN BAŞKASININ RAMAZAN'DAN (BİR - İKİ GÜN) ÖNCE ORUÇ TUTMASININ
YASAKLlĞI HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أحمد بْن
عبدة.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
العزيز بْن
مُحَمَّد. ح
وحَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حَدَّثَنَا
مسلم بْن خالد.
قالا:
حَدَّثَنَا
العلاء بْن
عَبْدُ الرحمن،
عَن أبيه، عَن
أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ: - قال
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ:
((إذا كان
النصف من
شعبان، فلا
صوم حتى يجئ
رمضان)).
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Şa'ban ayı yarılanınca artık Ramazan gelinceye kadar
oruç tutmak yoktur.»
Diğer tahric:
Tirmizi, Ebu Davud, Nesai, Tahavi, İbn-i Hibban, Darimi ve Beyhaki de bu hadisi
benzer lafızlarla rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadisin zahirine göre Şaban ayının ilk onbeş günü
geçince nafile oruç tutulamaz.
EI-Menhel
yazarı bu hadisin açıklaması bahsinde özetle şöyle der:
"1-Şafiiler'in
çoğu bu hadisin zahirini tutarak: Şaban ayının ilk yarısında nafile oruç
tutmıyan ve ayın belirli günlerini oruçla geçirmek adeti olmayan bir kimsenin,
Şaba n'ın son yarısında oruç tutması yasaktır, demişlerdir.. Şafiiler'den
Ruyani: Ramazan'dan bir veya iki gün önce Ramazan'ı karşılamak üzere nafile
oruç tutmak haramdır ve Şaban'ın son yarısının diğer günlerinde tutmak
mekruhtur, demiştir.
2- Cumhura göre
Şaban'ın ilk yarısında oruç tutmayan ve ayın belirli günlerini oruçla geçirme
adeti olmayan kimsenin bile, Şaban'ın son yarısında nafile oruç tutması
mübahtır. Cumhura göre bu hadis zayıftır. Ahmed ve İbn-i Main: Bu hadis
münkerdir, demişlerdir. Hattabi: Bu hadis, Peygamber (s.a.v.)'in: «Şaban'ı oruç
tutarak Ramazan'la birleştirdi» mealindeki hadislerine muhalif olduğu için
Ahmed bu hadisi münker saymış, demiştir. Lakin İbn-i Hibban, İbn-i Hazm, İbn-i
Abdi'l-Berr gibi alimler, bu hadisin sahih olduğunu söylemişler. Tirmizi de
hadisin hasen-sahih olduğunu söylemiştir.
Bazı alimler,
bu hadis ile bundan önceki hadisin arasını bulmak üzere: Bu hadis, çok oruç
tutmakla kendisini zayıf düşürenlere veya Ramazan'ı karşılamak niyetiyle
Şaban'ın son yarısında oruç tutanlara mahsustur. Bundan önceki hadis ise
Ramazan ayından olur ihtimalini göz önünde bulundurarak Ramazan'dan bir veya
iki gün önceden Ramazan niyetiyle ihtiyaten oruç tutanlara mahsustur,
demişlerdir."