DEVAM: 14- ZEKAT
MEMURLARI HAKKINDA GELEN (HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
عمرو بْن سواد
المصري.
حَدَّثَنَا
ابن وهب.
أخبرني عمرو
بْن الحارث؛
أن موسى بْن
جبير حدثه أن
عَبْد اللّه
بْن عَبْدُ
الرحمن بْن الحباب
الأنصاري،
حدثه أن عَبْد
اللّه ابن أنيس
أنه تذاكر هو
وعمر بْن
الخطاب،
يوماً، الصدقة. -
فقال عمر: ألم
تسمع رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ حين
يذكر غلول
الصدقة ((أنه
من غل منها
بعيراً أو شاة
أتي به يوم
القيامة
يحمله؟)) قال
فقال عَبْد اللّه
ابن أنيس: بلى.
فِي
الزَوائِد: في
إسناده مقال.
لأن موسى بْن جبير
ذكره ابن حبان
في الثقات.
وقال: إنه
يخطيء. وقال
الذهبي في
الكاشف: ثقة.
ولم أر
لغيرهما فيه
كلاما. وعبد
الله بْن
الرحمن ذكره
ابن حبان في
الثقات. وباقي
رجاله ثقات.
Abdullah bin
Uneys (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Kendisi bir gün Ömer bin el-Hattab
(r.a.) ile beraber zekat hakkında müzakere etmişler. Bu arada Ömer kendisine: Sen
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i zekatta hiyanet etmeyi anlattığı
zaman : «Şüphesiz kim zekattan bir deve veya bir şat (koyun veya keçi)
hiyanetinde bulunursa kıyamet günü hiyanet edilen hayvan getirilerek niyanet
edene yüklenir.» buyururken işitmedin mi? demiş.
Ravi demiştir ki
Abdullah bin Uneys de: Evet işittim diye cevap vermiştir.
Not: Zevaid'de
şöyle denmiştir: Bunun senedi hakkında konuşulmuştur. Çünkü İbn•i Hibban. Ravi
Musa bin Cübeyr'i sikalar arasında zikrederek: O bazen hata eder. demiştir.
Zehebi de el-Kaşif'te: O sıkadır, demiştir. Ben Musa hakkında başkasının bir
şey söylediğini görmedim. Ravilerden Abdullah bin Abdurrahman'ı İbn-i Hibban
sikalar arasında zikretmiştir. Senedin kalan ravileri sika zatlardır.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisteki hiyanet zekat
memuru tarafından olabildiği gibi mal sahibi tarafından da olabilir.
Gulül: Bu
kelimenin asıl manası gizlice hiyanet etmektir. Burada her tür hiyanet
kastedilmiştir.
Abdullah bin
Üneys {r.a.) isimli iki sahabi vardır. Hulasa'da beyan edildiğine göre
müellifimizin ve diğer sünen sahipleri ile Müslim ve Buhari'nin rivayetini
aldıkları Abdullah bin Üneys Ensarın halifi olan Ebu Yahya el-Cüheni'dir. Bu
zat ikinci Akabe görüşmesine ve Uhud savaşına katılmıştır. Muaz (r.a.) ile
beraber Beni Selime kabilesinin putlarını kırardı. 24 hadisi vardır. Müslim
onun bir hadisini rivayet etmiştir. Ravisi Cabir onun bir hadisi için Mısır'a
kadar giderek onunla görüşmüştür. Büsr bin Said ve başka ravileri de vardır.
İbn-i Yunus'un dediğine göre hicretin 80. yılı Şam'da vefat etmiştir.