42- BİR CARİYE'Yİ AZAT
EDİP SONRA ONUNLA EVLENEN ADAM (IN SEVABININ BEYANI) BABI
حَدَّثَنَا
عبد اللَّه بن
سعيد، أبو
سعيد الأشج.
حَدَّثَنَا
عببدة بن
سليمان عن
صالح بن صالح
بن حي، عن
الشعبي، عن أبي
بردة، عن أبي
موسى؛ قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم: ((من
كانت له جارية
فأدبها فأحسن
أدبها. وعلمها
فأحسن
تعليمها. ثم
أعتقها
وتزوجها، فله
أجران. وأيما
رجل من أهل
الكتاب آمن
بنبيه وآمن
بمحمد فله
أجران. وأيما
عبد مملوك أدى
حق اللَّه
عليه وحق
مواليه، فله
أجران)).
قَالَ صالح:
قَالَ الشعبي:
قد أعطيتكها
بغير شيء. إن
كان الراكب
ليركب فيما
دونها إلى
المدينة.
Ebu Musa
(el-E$'ari (r.a.)'den rivayet edildiğine göre Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Kimin bir cariyesi olup onu güzelce eğitip. Öğretir;
sonra azat eder ve onunla evlenirse iki ecir kazanır. Ehl-i Kitab'tan her hangi
bir adam kendi Nebiine ve Muhammed (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e iman ederse
ona da iki ecir vardır. Başkasının mülkiyeti altında bulunan her hangi bir
köle, üzerinde bulunan Allah Teala'nın hakkını ve efendilerinin hakkını eda
ederse ona da iki ecir vardır.»
(Ravi) Salih
demiştir ki t (Şeyhim) Şa'bi şöyle dedi t Ben sana bu hadisi, bir şey (karşılık
ve bedel) olmaksızın verdim .Şüphesiz bineği bulunan kişi bunun durumdaki bir
mes'ele uğrunda binip (ta) Medine-i Münevvere'ye kadar gider."
Tahric: Bu
hadisi Ebu Davud'un süneninden başka Kütüb-İ Sitte'nin hepisinde vardır.
AÇIKLAMA: Ebu Davud da bu hadisi çok kısaca ve şu mealde
rivayet etmiştir: "carlyesini azat edip onunla evlenen adama iki ecir
vardır.''
Buhari'deki
metin ise şöyle başlar: "Üç kişinin ikişer ecri vardır ... '' Hadis bu üç
kişinin ikişer sevap kazandığına delalet eder. Bir kimse Allah rızası için
cariyesini azat edince bir sevap kazanır. Azat ettiği cariyeye yeni bir iyilik
olması ve Allah rızası için onunla evlenirse, ayrı bir ecir sahibi olur. Kitap
ehlinden olan bir kimse de kendi peygamberine iman etmişken. peygamberlik
görevi verilen Hz. Muhammed (s.a.v.)'e ulaşıp O'na da iman edince iki imanından
dolayı iki ecir kazanır. Buna örnek olarak Ashab-ı Kiram'dan Abdullah bin Selam
(r.a) gösterilebilir.
Köle de Allah'a
karşı görevini yaptığı için bir ecir, efendisine veya varsa birden fazla
efendilerine karşı görevini yaptığı için ayrı bir ecir kazanır.
Sindi: Bu
hadiste anılan üç kişinin her amel karşılığında ikişer ecir kazandıkları
anlamının kastedildiği umulur. Çünkü her amele karşı bir ecir kazanmak bunlara
mahsus bir şey olmayıp umumidir, demiştir.
Ravi Şa'bi,
söylediği sözü kendisine bir soru soran bir Horasanlı'ya söylemiş ve şunu demek
istemiştir: Bu hadise dikkat et, bunu belle, kıymetini iyi bil. Çünkü vaktiyle
bu hadisin ihtiva ettiği mana kadar önemli olmayan bir mes'ele için bineği
bulunan bir kimse ta Medine-i Münevvere'ye kadar gitmeyi göze alırdı.