DEVAM: 50- KADINLARLA
İYİ GEÇİNMEK BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بن
بشر، عن
زكريا، عن خالد
بن سلمة، عن
البهي، عن
عروة بن
الزبير؛ قَالَ:
قالت: عائشة: - ما
علمت حتى دخلت
علي زينب بغير
إذا، وهي
غضبى. ثم قالت:
يَا رَسُولَ
اللَّه! أحسبك
إذا قلبت لك
بنية أبي بكر
ذريعتها. ثم
أقبلت علي,
فأعرضت عنها.
حتى قَالَ
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَم
((دونك
فانتصري))
فأقبلت
عليها، حتى
رأيتها وقد
يبس ريقها في
فيها، ما ترد
على شيئا.
فرأيت
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم
يتهلل وجهه.
فِي
الزَوَائِد:
إِسْنَاده
صحيح ورجاله
ثقات. وزكريا
بن أبي زائدة
كان يدلس.
Aişe
(r.anha)'dan; Şöyle demiştir: Zeyneb (bint-i Cahş (r.anha), benim odama izinsiz
ve öfkeli olarak girinceye kadar (Kumalarımın kızdıklarını) bilmiyordum.
(Zeyneb) odama girdikten sonra (odamda bulunan) Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'e :
Ya Resulallah I
Ebu Bekir'in kızcağızı senin için kollarını çevirince, (onun yaptığı iş) sana
yetiyor mu? dedikten sonra bana yöneldi (aleyhimde atıp tuttu.) Ben (ona cevap
vermeyip) ondan vazgeçtim. Nihayet Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (bana) :
«O'nu tutup
kendini savun,» buyurunca ben ona yöneldim. Nihayet bana cevap veremez ve
tükürüğü ağzında kurumuş vaziyette kendisini gördüm. Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) 'in de mübarek yüzünün güldüğünü gördüm.
Not: Zevald'de
şöyle denilmiştJr: Bunun senedi sahih olup ravileri sikadır. Ravi Zekeriyya.
bin Zahide de tedlis ederdi.
AÇIKLAMA: Sindi bu hadisin açıklaması bahsinde şöyle der:
Peygamber (s.a.v.) kadınları arasında uyguladığı nöbet usülüne göre sıra Aişe
(r.anha}'nın odasında kalmaya geldiği gün, sahabiler Efendimize hediyeler
sunarlardı, diğer kadınlarının günlerinde bu tür hediyeleri vermezlerdi. Aişe
(r.anha)'nm kumalan bu duruma kızdılar. Peygamber (s.a.v.)'in kızı Fatime
(r.anha} bu durumu sezdirmek için Aişe (r.anha)'nın odasına gidip duruma kapalı
bır şekilde işaret etti. Sonra Zeyneb (r.anha) gidip çıkışınca Aişe (r.anha) durumun
mahiyetini öğrendi. Zeyneb (r.anha)'nın Peygamber (s.a.v.)'e söylediği sözden
maksadı şudur: Sen Aişe'yi fazlasıyla sevdiğin için başka bir şeye bakmaz gibi
oldun.
Zeyneb
(r.anha}, Aişe (r.anha)'ya yüklenip aleyhinde atıp tutunca, Peygamber (s.a.v.)
Aişe (r.anha)'nın kendini savunmasını ve Zeyneb (r.anha}'ya gereken cevabı
vermesini emretmiştir. Bu emirden maksat şu olabilir: Bir münakaşanın sona
erdirilmesi cevap vermeye bağlı ise bu yapılmalıdır, bunu yapmakta bir sakınca
yoktur. Aksi takdirde, yani münakaşacıya cevap vermekte bir yarar yok ise
çekiştireni bağışlamak daha iyidir.
Hadis, aileye
karşı iyi davranmanın en iyi örneğini vermiştir. Çünkü Peygamber (s.a.v.) Aişe
(r.anha)'nın odasında bulunduğu bir sırada Zeyneb (r.anha}, izin almadan ve öfkeli
bir halde odaya giriyor, Peygamber (s.a.v.)'e çıkışıyor, sonra da Aişe
(r.anha}'ye sataşıp, aleyhinde atıp tutuyor. Buna rağmen Efendimiz hazretleri
bir şey söylemeyip müsamaha ve sabırla karşılıyor. Nihayet Aişe (r.anha)'ya
kendini savunması ve cevap vermesi için müsaade buyuruyor. Aişe (r.anha)'nın
cevap vermesi ve bu kere Zeyneb (r.anha)'nın susup cevap veremiyeceği duruma
geçmesi karşısında efendimiz sevinip sevinç belirtisi mübarek yüzünde görülüyor