3- HAMİLE KADIN NASIL
BOŞANIR BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة وعلي
بن مُحَمَّد.
قالا:
حَدَّثَنَا
وكيع عن
سفيان، عن
مُحَمَّد بن
عبد الرحمن،
مولى آل طلحة،
عن سالم، عن
ابن عمر؛
-
أنه طلق
امرأته وهي
حائض. فذكر
ذلك عمر للنبي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم فقال
((مره فليرجعها
ثم يطلقها وهي
طاهر أو حامل)).
(Abdullah) bin
Ömer (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Kendisi karısını, aybaşı âdeti içinde
iken boşamış. Sonra Ömer (r.a.), durumu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e
anlatmış, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) de: «Oğlun Abdullah'a söyle,
karısına geri dönsün. Sonra karısı âdetten temizlenmiş (boy abdesti almış) iken
(—onunla cima' etmeksizin—) veya hâmile iken boşasın (boşayabilir)»
buyurmuştur.
Diğer tahric:
Bu hadisi Ahmed, Müslim, Tirmizi, Ebu Davud ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
Bazı rivayetlerde bulunan lafız değişikliği manayı etkilemez.
HADİsİN FıKıH
YÖNÜ
1. Kadın ay
başı adeti içinde iken onu boşamak haramdır ve hemen ona dönüş yapmak vacibtir.
Çünkü Peygamber (s.a.v.). ibni Ömer (r.a.)'in dönüş yapmasını emretmiştir.
Ancak bilindiği gibi onun boşaması bir talak ile olmuştu. Üç talakla boşama
olmuş ise aybaşı adeti içinde de olsa artık kadına dönüş yapmak mümkün
değildir. Böyle bir boşama haram ise de geçerlidir.
Tekmile yazarı
Sünnet talakı babında rivayet olunan bu hadisin açıklaması bahsinde şöyle der:
Nevevi: Kadının
rızası olmaksızın hayız halinde ve hamilelik durumu da yok iken onu boşamanın
haramlığı hususunda tüm ümmet icma etmiştir. Şayet adam bu durumda karısını
boşarsa haram işlemiş olur. Talakı da geçerlidir. Adam karısına dönüş yapmakla
mükelleftir. (Tabii boşama üç talakla olmuş ise artık dönüş yapılamaz).
Zahiriye mezhebine mensup bazı alimler, hayız halindeki boşama geçersizdir,
çünkü böyle bir boşamaya izin verilmemiştir, demişler ise de bu söz muteber
değildir. Doğrusu yukarda anlattığım sözdür, demiştir.
2. Karısını
aybaşı adeti içinde iken bir veya iki talakla boşayan adam, ona dönüş yapıp
adetten çıkılıncaya kadar onunla birlikte yaşaması emrediImiştir. Karısı
temizlendikten sonra onu boşamak caizdir. Yani iki kez temizlenmesini beklemeye
gerek yoktur. Ebu Hanife'nin kavli budur Şafii ve Ahmed'den alınan birer
rivayet de böyledir,
3. Hamile
kadını, temiz iken veya aybaşı adeti içinde iken boşamak caizdir ve sünnete
yani hadislere uygun boşama sayılır. Cumhurun kavli budur, Hamile kadını
boşamanın Sünni bir boşama olmadığına dair bir kavil Ahmed'den rivayet
edilmiştir.
4. Rac'at hususunda
erkek kendi başına yetkiIidir, Karısının muvafakatı veya velinin aracılığı ve
izni gibi şeylere ihtiyaç yoktur.