2- ZEKAT VERMEKTEN
İMTİNA ETMEK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
أبي عمر
العدني. حَدَّثَنَا
سفيان بْن
عيينة، عَن
عَبْدُ الملك
بْن أعين،
وجامع بْن أبي
راشد، سمعا
شقيق بْن سلمة
يخبر عَن
عَبْدُ
اللَّه بْن
مسعود،
-
عَن رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
قَالَ: ((ما من
أحد لا يؤدي
زكاة ماله إلا
مثل يوم
القيامة
شجاعاً أقرع
حتى يطوق عنقه))
ثم قرأ علينا
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
مصداقة من
كتاب اللَّه تعالى:
ولا يحسبن
الذين يبخلون
بما أتاهم
اللَّه من
فضله. الآيه.
Abdullah bin
Mes'ud (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem): «Zekatını ödemeyen herkesin (zekata tabi) malı kıyamet günü kendisi
(ni tazib etmek) için erkek bir kel yılan şekline konularak boynunun gerdanlığı
olur.» buyurdu. Sonra Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize Allah
Teala'nın kitabından bunu tasdik edici: (•= Allah'ın, kereminden verdiği
servette cimrilik edenler, sakın bu cimriliğin kendileri için hayırlı olduğunu
sanmasınlar. Bilakis bu, onlar için şerdir. Cimrilik ettikleri şey, kıyamet
günü onların boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin mirası Allah'ındır.
Allah yaptıklarınızdan haberdardır.)» [Al-i İnran 180] ayetini okudu.
Diğer tahric:
Nesai ve İbn-i Huzeyme de bunu rivayet etmişlerdir. Buhari, Müslim ve Nesai
bunun mislini Ebu Hureyre (r.a.)'den rivayet etmişlerdir
AÇIKLAMA:
Hadisteki bazı
kelimeleri açıklayalım:
Şuca: Erkek
yılan demektir. Bazılarına göre yılan demektir. Yani erkek yılana denildiği
gibi dişi yılana da denilir.
Akra: Bu
kelimenin asıl manası kel adamdır Burada ise zehirinin çokluğu dolayısıyla
başının tüyleri dökülmüş olan yılan demektir. Bazılarına göre burada kastedilen
mana, zehirin çokluğundan başı beyazlanmış olan yılandır.
Tatvik:
Giydirmek, boyuna bir şey dolamak, boyuna gerdanIık ve benzeri bir şey takmak
gibi manalara gelir. Burada maksat yılanın gerdanIık ve halka gibi zekatını
vermeyen adamın boynuna sarılmasıdır.
Tavk:
GerdanIık, çenber ve halka manalarına gelir.
Hadis, zekatı
çıkarılmayan malın tamamının yılan şekline sokulacağına delalet eder. Hadiste
anılan ayetin zahirine göre ise malın zekat kısmı boyuna dolanır. Ayette
kastedilen mananın malın tamamının sahibinin boynuna sarılması olduğunu
söylemek mümkündÜr.
Hadisteki (Mal)
tabiri umumi olduğu için altın, gümüş, ticaret eşyası ve diğer zekat mallarına
şamildir
Hadıs, zekat
vermemenin vahim sonucunu bildirir .