4- ADAMA (MEŞRU) BİR
YÖNDEN BİR RlZIK VERİLİNCE O YÖNÜ BIRAKMASIN. BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ
حدّثنا مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
اللّهِ
حدّثنا
فَرْوَةُ
أَبُو
يُونُسَ عَنْ
هِلَالِ
ابْنِ جُبَيْرٍ،
عَنْ أَنَسِ
بْنِ
مَالِكٍ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللّهِ صلى
اللّهِ عليه
وسلم
- ((
مَنْ أَصَابَ
مِنْ شَيْءٍ،
فَلْيَلْزَمْهُ))
في الزوائد
في إسناده
فروة أَبُو
يونس، وهو مختلف
فيه. قاله
الذهبي فِي
الكاشف. وقال
الأزدي ضعيف.
وذكره ابْنِ
حبان فِي
الثقات. وهلال
بْنِ جبير
البصري، ذكره
ابْنِ حبان
فِي الثقاب.
وقال وروى
عَنْ أَنَسِ،
إن كان سمع
منه
Enes bin Malik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu demiştir: «(Meşru) bir işten (bir rızık) kazanan kimse o işe
devam etmelidir.»
Not; Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde bulunan Ferve Ebu Yunus'un sikalığı
hususunda ihtilaf olduğunu Zehebi el-Kaşif'de söylemiştir. El-Ezdi de onun
zayıf olduğunu söylemiştir. İbn-I Hibban ise onu sikalar arasında anmıştır.
Ravilerden HIlal bin Cübeyr el-Basri'yi İbn-i Hibban sikalar arasında zikretmiş
ve; Hilal, Enes'ten rivayette bulunmuştur, eğer kendisi Enes'ten hadis işitmiş
ise ... , demiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisin açıklaması
bölümünde Sindi şöyle der: Yani Allah Teala, kuluna bir yönden bir rızık
kapısını açınca, kul o yönü ve sebebi bırakmamalıdır, o yönden rızıklanmaya
devam etmelidir, onu bırakıp başka yöne gitmemelidir. Çünkü her iş herkes için
uygun olmaz.
Beyhaki de bu
hadisin bir benzerini Enes (r.a.)'den rivayet etmiştir. Oradaki metnin meali
şöyledir: ''Bir kimse bir işte rızıklanırsa, ona devam etmelidir.'' El-Azizi de
bunun şerhinde; Yani bir kimsenin geçimi bir işe bağlı ise o iş durumu
bozulmadıkça ondan ayrılmamalı. Çünkü, o işi bırakıp başka işe geçen kişi, yeni
işten hayır görmeyebilir, demiştir.