31- KÖLENİN (KARISINI)
BOŞAMA (YETKİ)SI BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بن
يحيى.
حَدَّثَنَا يحيى
بن عبد اللَّه
بن بكير.
حَدَّثَنَا
ابن لهيعة، عن
موسى بن أيوب
الغافقي، عن
عكرمة، عن ابن
عباس؛ قَالَ:
- أتى
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم رجل
فقال يَا
رَسُولَ
اللَّه! إن
سيدي زوجني
أمته، وهو
يريد أن يفرق
بيني وبينها،
قَالَ، فصعد
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم
المنبر فقال
((يا أيها
الناس! ما بال
أحدكم يزوج
عبده أمته ثم
يريد أن يفرق
بينهما؟ إنما
الطلاق لمن
أخذ بالساق)).
في الزوائد:
في إسناده ابن
لهيعة وهو
ضعيف.
(Abdullah) bin Abbâs
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Bir adam Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
yanına gelerek: Ya Resulullah! Benim efendim, beni cariyesi ile evlendirdi.
Şimdi de o câriye ile beni birbirimizden ayırmak ister, diye şikâyette bulundu.
İbn-i Abbâs
demiştir ki: Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (hemen)
minbere çıktı ve: «Ey insanlar! Sizden birisine ne oluyor ki kölesini cariyesi
ile evlendirir, sonra onları birbirinden ayırmak ister- Şüphesiz boşama
(yetkisi) ancak kadının bacağını tutan (kocasın)'a aittir, (yâni kölenin
efendisine âit değildir.)»
Not; Bunun
senedinde İbn-i Lahia'nın bulundUğU ve onun zayıf olduğu Zevaid'de
bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, boşama yetkisinin
kadının kocasına ait olduğuna ve koca köle de olsa hükmün bu olduğuna. köle
sahibinin, kölenin karısını boşamaya yetkili olmadığına ve kölenin karısı köle
sahibinin cariyesi bile olsa neticenin aynı olduğuna delalet eder.
Alimlerin
görüşü de bu merkezdedir. Buna muhalif görüş beyan edeni bilmiyorum.