DEVAM: 58- FAİZ'İN AĞIR
BİR GÜNAH OLDUĞUNUN BEYANI BABI
حدّثنا
الْعَبَّاسُ
بْنُ
جَعْفَرٍ.
حدّثنا عَمْرُو
بْنُ عَوْنٍ.
حدّثنا
يَحْيَى بْنُ
أَبِي
زَائِدٍ،
عَنْ
إِسْرَائِيلَ،
عَنْ دُكَيْنِ
بْنِ الرَّبِيعِ
بْنِ
عُمَيْلَةَ،
عَنْ
أَبِيهِ، عَنِ
ابْنِ
مَسْعُودٍ،
عَنِ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((مَا
أَحَدٌ
أَكْثَرَ
مِنَ
الرِّبَا إِلاَّ
كَانَ
عَاقِبَةُ
أَمْرِهِ
إِلَى قِلَّةٍ)).
في الزوائد:
إسناده صحيح
ورجاله
موثقون. لأن العباس
بْنُ جعفر
وثقه ابْنِ
أَبِي حاتم
وابن
المدينيّ
وذكره ابْنِ حبان
في الثقات.
وباقي رجال
الإسناد على
شرط مسلم. وفي
الفتح: إسناده
حسن.
(Abdullah) bin
Mes'ûd (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Faiz'den mal çoğaltan hiç bir kimse yoktur ki işinin
âkibeti malın azalmasına dönüşmesin.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi sahih Olup ravileri sikadır. Çünkü ravi Abbas
bin Cafer'i. İbn-i Ebi Hatim ile İbnü'l-Meden1 sıka saymışlar ve İbn-i Hibban
da sikalar arasında anmıştır. Senedin kalan ravileri de Müslim'in şartı üzerine
sikadır. EI-Fetih'te, bunun senedinin hasen olduğu belirtilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisi Hakim de rivayet etmiştir.
Hadis faizin
zahiren malı çoğalttığı görülüyor ise de netice itibariyle malı eksilttiğini
bildirir.
Abdürrezzak'ın
Ma'mer'den rivayet ettiği şu mealdeki hadis de bu durumu teyid eder:
"Ma'mer
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: Biz faizcinin kazancı,
üzerinden kırk yıl geçmeden muhakkak mahvolur buyurulduğunu işittik."
Bakara
suresinin 276. ayeti bu konuya ışık tutar: ''Allah faizin bereketini giderir
(karıştığı malı) mahveder. Sadakalan ise bereketlendirir (sadakası çıkanlan
malı artırır). Allah çok nankör ve günahkar olan hiç kimseyi sevmez."
Faizcilik ve
tefecilik edenlerin bu yolla zenginleştiğini görmek mümkündür. Ama bunların
servetlerinin kısa ömürlü olup bir süre sonra, aksine iflas ettiklerini
müşahede ediyoruz. Bunun örneklerini her devirde ve her memlekette görmek
mümkündür.