2- ZULÜM VE RÜŞVET
HAKKINDAKİ ŞİDDETLİ TEHDİD BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ
خَلاَّدٍ
الْبَاهِلِيُّ.
حدّثنا
يَحْيَى بْنُ
سَعِيدٍ الْقَطَّان.
حدّثنا
مُجَالِدٌ
عَنْ
عَامِرٍ، عَنْ
مَسْرُوقٍ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم:
((مَامِنْ
حَاكِمٍ
يَحْكُمُ
بَيْنَ النَّاسِ
إِلاَّ جَاءَ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ،
وَمَلَكٌ
آخِذٌ
بِقَفَاهُ.
ثُمَّ يَرْفَعُ
رَأْسَهُ
إِلَى
السَّمَاءِ.
فَإِنْ قَالَ
أَلْقِهِ.
أَلْقَاهُ
فِي
مَهْوَاةٍ
أَرْبَعِينَ
خَرِيفاً)).
في الزوائد:
في إسناده
مجالد، وهو
ضعيف.
Abdullah (bin
Mes'ûd) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: «İnsanlar arasında hüküm eden her hâkim
kıyamet gönü geldiğinde bir melek onun ensesinden tutar. Sonra melek başını
semâya kaldırır. Eğer (meleğe): Onu at, diyen olursa melek, onu (cehennemin)
öyle derin bir çukuruna atar ki kırk yılda o çukurun dibine varabilir.»
Not: Bunun
senedinde bulunan Mücalid'in zayıf olduğu, Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisin açıklaması bölümünde Sindi şöyle der:
"Bu hadisin umumiliği, hakkaniyetle hüküm veren hakimleri de kapsar. Fakat
her hakim'in atılacağı anlamı çıkmaz. Şu halde atılması için emir verilecek olanlar,
yalnız haksız yere hüküm veren hakimlerdir. (Hadis böyle yorumlanınca çıkan
sonuç şu olmuş olur: Kıyamet günü görevli melekler hakimlerin enselerinden
tutup gökten emir beklerler. Haksız ve yersiz hüküm veren hakimler hakkında
gökten verilen emir üzerine melekler bunları cehennemin derinliklerine atarlar.
Allah'ın rızasına ve emirlerine uygun hüküm veren hakimler hakkında ise böyle
bir emir verilmez.)
Başından sonuna
kadar hadisin tamamının batıl ve haksız hüküm veren hakimlere mahsus olması
ihtimali de vardır."
Bence bu yorum
daha uygundur. Çünkü İlahi adalete uygun hüküm veren hakimlerin kavuşacakları
ikramlara aİt hadisler mevcuttur. Kıyamet günü meleğin bir insanın ensesinden
tutup semaya bakması, o insanın suçluluğunun bir belirtisidir. Bu nedenle
ikinci yorum daha uygun görülür. Fakat hadisin son kısmı ilk yorumu teyid eder.
Çünkü hadisin tamamı hakkaniyetten ayrılıp adaletsiz hüküm veren hakimlere
mahsus olursa, onun cehEmneme atılması emri beklenir. Oysa hadiste: ''Onu at,
diyen olursa:* ifadesi kullanılmıştır. Bu ifade, görüldüğü gibi, ensesinden
tutulan herkesin atılması için emir verileceği anlamını taşımaz. Yani böyle bir
emir verilmiyebilir de. Bu durum ilk yorumu teyid eder gibidir.