DEVAM: 6- KENDİSİNE AİT
OLMAYAN BİR ŞEYİ İDDİA EDİP UĞRAŞAN ADAM (HAKKINDA GELEN HADİSLER) BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
ثَعْلَبَةَ
بْنِ سَوَاءٍ.
حَدَّثَنِي
عَمِّي
مُحَمَّدُ
بْنُ سَوَاءٍ،
عَنْ حُسَيْنٍ
الْمُعَلِّمِ،
عَنْ مَطَرٍ
الْوَرَّاقِ.
عَنْ
نَافِعٍ،
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((مَنْ
أَعَانَ
عَلَى
خُصُومَةٍ
بِظْلمٍ
((أَوْ
يُعِينُ
عَلَى
ظُلْمٍ)) لَمْ
يَزَلْ فِي
سَخَطِ اللهِ
حَتَّى
يَنْزِعَ)).
(Abdullah) bin
Ömer (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: «Kim, haksız bir mücâdele (ve dâvaya) yardım
eder (veya zulüm'e yardım eder) ise (bundan tevbe edip) vazgeçinceye kadar
dâima Allah'ın gazabı altındadır.»
Diğer tahric:
Bu hadisi Ebu Davud, Kada kitabının 15. babında rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Ebu Zer (r.a.)'ın hadisinin başkaca kim tarafından rivayet edildiğine
dair bir bilgi edinernedim.
Kendisine ait
olmayan bir şeye sahib çıkan ve hakkı imiş gibi iddiada bulunan bir kimsenin bu
davranışının cehennem azabmı mucib bir suç olduğu bildirilen ilk hadiste
buyurulan: "Bizden değildir" ifadesini alimler şöyle
yorumlamışlardır: Yani böyle yapan adam Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in yolunu takib
edenlerden değildir.
İbn-i Ömer
(r.a.)'ın hadisinde geçen: "Veya zulüme yardım ...'' ifadesindeki tereddüd
raviye aittir. Yani ravi diyor ki: Hadisteki ifade ya şöyledir veya böyledir.
El-Hakim de bu haclisi rivavayet etmiştir. Oradaki rivayette "Bi
zulmin" yerine "Bi gayri hakkın" ifadesi kullanılmıştır. Bu iki
ifadenin manası aynıdır. Çünkü zulüm, haksızlık demektir.
Bu hadiste de
haksız iddialara yardımcı olmanın ve zu!ümü desteklemenin Allah'ın gazabını ve
azabını mucib olduğu ifade edilmekte ve ilahi gazabtan kurtulmak için derhal
tevbe edip bundan vazgeçmenin gerekliliğine işaret edilmektedir. Kul hakkını
ilgilendiren hasen veya sahih olan rivayetlerinde; suçlardan dolayı yapılan
tevbenin makbul olması için gerekli şartlardan birisi de ilgili kul ile
helallaşmak olduğunu belirtmekte fayda vardır.