DEVAM: 9- (ZİNA EDENİ)
RECMETME BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ . ثنا
عَبَّادُ
بْنُ
العَوّامِ
عَنْ
مُحَمَّد بْنُ
عَمُرٍو،
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
قَالَ: جَاءَ
مَاعِزث بْنُ
مَالِكٍ إلَى
النَّبِّي
صلى الله عليه
وسلم فَقَالَ:
إِنَّي
زَنَيْتُ.
فَأَعْرَضَ
عَنْهُ.ثُمَّ
قَالَ: إِنِّي
قَدْ زَنَيْتُ.
فَأَعْرَضَ
عَنْهُ.
حَتَّى
أَقَرَّ أَرْبَعَ
مَرَّاتٍ.
فَأَمَرَ
بِهِ أَنْ
يُرْجَم.
فَلَمَّ
أَصَابَتْهُ
الحِجَارَةُ
أَدْبَرَ يَسْتَدُّ.
فَلَقِيَهُ
رَجُلٌ
بِيَدِهِ
لَحْيُ
جَمَلٍ.
فَضَرَبَهُ
فَصَرَعَهُ.
فَذُكِرَ
للنَّبِّي
صلى الله عليه
وسلم
فِرَارُهُ حِينَ
مَسَّتْهُ
الحِجَارَةُ.
قَالَ:
((فَهَلاَّ
تَرَكْتُمُوهُ)).
Ebu Hureyre (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Mâiz bin Mâlik
(el-Eslemî) Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in yanına gelerek: (Yâ Resûlallah) ben şüphesiz zina ettim, dedi. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) ondan yüz çevirdi. Sonra Mâiz (gene): Şüphesiz ben zina ettim, dedi. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) (yine) ondan yüz çevirdi. Daha sonra Mâiz (tekrar): Ben şüphesiz zina ettim, dedi. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) (tekrar) ondan yüz çevirdi. Sonra Mâiz: Ben zina ettim, dedi. Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) (yine) ondan yüz çevirdi. Nihayet Mâiz dört defa ikrar edince Resûl-i
Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
onun recmedümesini emretti. Sonra Mâiz
taşlanınca, (dayanamayıp) geri kaçtı. Elinde bir deve çene kemiği bulunan bir
adam (Abdullah bin Uneys) ona yetişip vurdu ve yere
yığdı. (Böylece öldürüldü.) Taşların kendisine verdiği ızdıraba
dayanamayıp kaçışı sonradan Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e
anlatılınca buyurdular ki: «Niçin onun peşini bırakmadınız» (belki itirafından
dönüş yapardı. Allah da onun tevbesini kabul ederdi.»
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi de rivayet etmiştir. Maiz'in recmine dair hadisi Kütüb-i
Sitte sahipleri müteaddid sahabilerden,
değişik senedlerle ve benzer cümlelerIe
rivayet etmişlerdir. Bu hadis de evlenmiş iken, yani Muhsan
iken zina eden kimsenin recmedilmesinin gerekliliğine delalet eder. Maiz zina ettiğini itiraf edip bu itirafı dört defa
tekrarlamış ve bundan sonra recmedilmesi emredilmiştir. İtirafın dört defa
tekrarlanmasını Şart koşanlar bu hadisi delil göstermişlerdir. Maiz'in taşlanınca kaçtığını duyan Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in: ''Niçin onu bırakmadınız'' emrini delil gösteren alimler: Zina ettiğini ikrar eden ve bu ikrarına dayanılarak
had edilen suçlu kaçtığı zaman peşi bırakılır. Suçlu yaptığı ikrardan dönüş
yaptığını söylerse salıverilir. Aksi takdirde takip edilip recmedilir. Şafii ve
Ahmed'in kavli budur. Malik'in meşhur kavline göre
suçlu kaçınca peşi bırakılmaz ve recmedilir. Başka görüşler de vardır.
Malik ve
Şafii'ye göre suçlunun zina ettiğini bir defa ikrar etmesi yeterlidir. Bunu
dört defa tekrarlaması şart değildir. Yani bir defa itiraf etmesi onun
suçluluğunu ispatlamış olur.
Ebu Hanife, Ahmed ve İshak
ise bu ve benzeri hadisleri delil göstererek ikrarın dört defa tekrarlanması
şarttır, demişlerdir. Hatta Hanefi alimlere göre
ikrarın dört ayrı meclislerde tekrarlanması şarttır. Hadisten çıkarılan
hükümler hakkında geniş bilgi almak isteyenler Buhar i' nin
el-F.etih şerhine başvurabilirler.
Mahir: Dört
ikrar'ı şart koşmak daha uygundur; zira hem lian
yaparken dört kez sorulur beşincide lian tamamlanır
(Nur suresi 6 ve 7. ayetlere bakın) hem de zina'nın sabit olması için dört adil
şahid aranır.