DEVAM: 2. LUKATA BABI
حدّثنا
علِيُّ بْنُ
مُحَمَّد .
ثنا وَكِيعٌ.
ثنا
سُفْيَانُ
عَنْ
سَلَمَةَ
بْنِ
كضهيْلٍ، عَن
سُوَيْدِ
ابْنِ
غضفَلَةَح
قَالَ: خَرَجْتُ
معَ زَيْدِ
بْنِ
صُوحَانض
وَسَلْمَانَ بْنِ
رَبِيعضةَ.
حَتَّى إِذَا
كُنَّا
بِالعُذَيْبِ،
التَقَطْتُسَوْطاً.
فَقَلاَ لِي:
أَلْقِهِ.
فَأَبَيْتُ.
فَلَمَّ
قَدِمْنَا
المضدِينَةَ
أَتَيْتُ
أُبَيَّ بْنَ
كَعْبٍ. فَذَكَرْتُ
ذلِكَ لَهُ.
فَقَالَ:
أَصَبْتَ.
الْتَقَطْتُ
مِائَةَ
دِينَارٍ
عَلَ عَهْدِ
رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم.
فَسَأَلْتُهُ.
فَقَالَ: ((عَرِّفْهَا
سَنَةً))
فَعَرَّفْتُهَا
. فَلَمْ
أَجِدْ
أَحَداً
يَعْرِفُهَا.
فَسَأَلْتُهُ.
فَقَالَ
((عَرِّفْهَا))
فَعَرَّقْتُهَا.
فَلَمْ
أَجِدْ
أَحَداً
يَعْرِفُهَا.
فَقَالَ:
((اعْرِفْ
وِعَاءَهَا
وَوِكَءَهَا
وَغَدَدَهَا،
ثَمَّ
عَرِّفْهَا
سَنَةً.
فَإِنْ جَاءَ مَنْ
يَعْرِفُهَا.
وَإِلاَّ،
فَهِيَ كَسَبِيلِ
مَالِكَ)).
Süveyd hin Ğafele (r.a.)'den;
Şöyle demiştir: Bir kere ben Zeyd bin Sûhân ve Selmân bin Rebîa (r.a.) ile beraber (savaşa) çıktım. Nihayet hm el-Uzeyb'de olduğumuz zaman ben yitik bir kamçıyı yerde bulup
aldım. Zeyd ile Selmân bana:
Onu at, dediler, Ben (atmaktan) îmttaâ ettim. Sonra Medîne-i Münevvere'ye vardığımız zama ben Ubey bin. Kâ'b (r.a.)'ın yanına varıp durunnu ona anlattım. Ubey şöyle
dedi: Sen isabet ettin, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
hayatta iken ben yerde yüz dinar bulup aldım ve bunun hükmünü İResul-î Ekrem (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'e sordum O: «Bunu bir yıl ilan et.»
buyurdu. Ben de onu bir yıl ilân ettim. Fakat onu bilen hiç kimseye rastlamadım. Sonra Resûl-i
Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e
sordum. O: «Bunu (bir yıl daha) ilân et» buyurdu. Ben de (bir yıl daha) îlan ettim. Fakat onu bilen kimseyi bulamadım (Durumu tekrar
arz edince) Resul-i Ekrem şöyle bıryürdu: «Bu'nun kesesini, ağız bağını ve sayısını hıfz. Sonra bir
yıl (daha) ilân et. Eğer bunu bilen bir kimse gelir (de sayısını, kesesini ve
ağız bağını doğru tarif eder) se keseyi ona ver. Bunu
bilen kimse gelmezse bu senin malının yolu gibidir, (Yâni
sana aittir.)»
Diğer tahric: Kütüb-i Sitte sahipleri
ile Tahavi ve Ebu Davud-i Tayalisi de rivayet
etmişlerdir. Tirmizi bunun hasen
- sahih olduğunu söylemiştir. Hadis metni bazı rivayetlerde kısadır.
AÇIKLAMA: 2507’de