DEVAM: 3- MÜKATEB KÖLE
BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ وَعَلِيُّبن
مُحَمَّد؛
قَالاَ:ثنا
وَكِيعٌ عَنْ
هِشَامِ بْنَ
عُرْوَةَ،
عَنْ أَبِيهِ،
عَنْ
عَائِشةَ،
زَوْجِ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم؛ أَنَّ
بَرِيرَةَ
أَتَتْهَا
وَهِيَ
مُكَاتَبَةٌ،
قدْ
كَاتَبَهَا
أَهْلُهَا
عَلَى تِسْعْ
أَوَاقٍ.
فَقَالضتْ
لَهَ. إِنْ
شَاءَ
أَهْلُكِ
عَدَدَتُ
لَهُمْ
عَدَّةً وَاحِدَةً،
وَكَانَ
الوَلاَءُ
لِي. قَالَ، فَأَتَتْ
أَهْلَهَا.
فَذِكَرَتْ
ذَكِكَ لَهُمْ.
فَأَبَوْا
إِلاَّ أَنْ
تَشْتَرِطَ
الوَلاَءِ
لَهُمْ.
فَذَكَرَتْ
عَائِشَةُ
ذلِكَ
للنَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم.
فَقَالَ:((إفْعَلِي))
قَالَ،
فَقَامَ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم
فَخَطَبَ
النَّاسَ.
فَحَمِدَ
اللهَ وَ أَثْنَى
عَلَيْهِ.ثُمَّ
قَالَ:
((مَاباَلُ
رِجَلٍ يَشْتَرِطثونَ
شُرُوطاً
لَيْسَتْ فِي
كِتَابِ
اللهِ. كُلُّ
شَرْطِ
لِيْسَ فِ
كَتَابِ اللنِ
فَهُوَ
بَاطِلٌ،
وَإِنْ كَانَ
مِائَةَ
شَرْطٍ.
كِتَابُ
اللهِ
أَحَقُّ
وَشَرَطُ اللهِ
أَوْثَقُ.
وَالوَلاَءُ
لِمَنْ
أَعْتَقَ.))
Nebi (s.a.v.)'in
eşi Âişe (r.anha)'dan rivayet edildiğine göre: Berire (r.anha), dokuz okka
ödemek üzere âzadlanması için efendileriyle kitabet akdini yapan mükâtebe bir
câriye iken O'na (yâni Âişe'ye) geldi (Bu meblâğın ödenmesi hususunda ondan
yardım diledi.) Âişe, Berîre'ye: Eğer efendilerin arzu ederlerse, velâ hakkı
bana ait olmak üzere defaten onlara öderim, dedi.
Râvî demiştir ki
: Berire efendilerinin yanına giderek durumu onlara anlattı. Fakat onlar kabul
etmediler, meğer ki Âişe, Berire'nin velâ hakkını kendilerine şart koşa. Sonra
Âişe, bu durumu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e arz etti. Bunun üzerine
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem),: «Yap » buyurdu.
Râvî demiştir ki:
Sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kalktı ve halka karşı bir hutbe irâd
buyurdu. Allah'a hamd ve sena ettikten sonra şöyle buyurdu: «Bir takım adamlara
ne oluyor ki, onlar Allah'ın kitabında olmayan bir takım şartları şart
koşuyorlar. Allah'ın kitabında olmayan her şart, yüz adet şart olsa bile o
bâtıldır (geçersizdir). Hak olan, Allah'ın kitabıdır ve kuvvetli olan Allah'ın
şartıdır. Velâ hakkı da (köleyi - cariyeyi) âzadlayana aittir.»
EBU DAVUD HADİSİ VE İZAH İÇİN TIKLA