DEVAM: 18- SİLAH BABI
حدّثنا
أَبُو
كًرَيْبٍ. ثنا
ابْنُ
الصَّلْتِ
عَنِ أبِي
الزِّنَاد،
عَنْ
عُبَيْدِ
اللهِ ابْنِ
عِبْدِ
اللهِ، عَنِ
عّبَّاسٍ؛
أّنَّ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم تَنَفَّلَ
سَيْفَهُ ذا
الْفَقَارِ،
يَوْم بّدْرٍ.
(Abdullah) bin
Abbâs (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) Zü'l-Fakar (isimli) kılıcını Bedir (savaşı) günü ganimet hissesinden
fazla olarak almıştır.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi ve Ahmed de rivayet etmişlerdir. Hadiste geçen
Teneffele fiili Nefel kökünden türemedir. Nefel, ganimet manasınadır. Teneffül
ise ganimet malından hisse dışında bir şeyalmak manasına. yorumlanmıştır. Sindi
ve Tuhfe yazan:
Resul-i Ekrem
(s.a.v.), Zü'l-Fakar isimli kılıcı Bedir ganimetinden kendisine ait hisseden
fazla olarak almıştır, diye yorum yapmışlar ve hadisi bu şekilde
manalandırmışlardır. Şevkani ise Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in ganimet malından
aldığı şeyin ganimetin tümünden mi, sarf yeri Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e ait
humus (beşte bir) hissesinden mi, yoksa humusun humusundan mı veya humustan ayn
mı olduğu hususunda alimler arasında ihtilaf bulundUğunu söylemiştir.
Tirmizi'nin beyanına göreMali k: Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in bazı savaşlarda
Teneffül ettiğine dair rivayetler bana ulaşmıştır. Bu teneffül, yani hisseden
fazla olarak bir şeyi almak meselesi O'nun ictihadına dayanır. Devlet başkanı
bunu ganimet malının taksiminden önce veya sonra ietihad yoluyla yapabilir,
demiştir.
Zü'l-Fakar
denilen kılıç kafirlerden As bin Münebbih'in idi. İbn-i Hişam'ın nakline göre
bu kafir, Bedir savaşında Ali bin Ebi Talib (r.a.) tarafından öldürüldü. Bu
kılıç Resul-i Ekrem (s.a.v.)'e intikal etti. Daha sonra Ali (r.a.'' 'e intikal
etti.