DEVAM: 3- HAC VE
UMRE'NİN FAZİLETİ BABI
حدّثنا
أَبُو
مُصْعَبٍ.
حدّثنا
مَالِكُ بْنُ
أَنَسٍ، عَنْ
سُمَىٍّ،
مَوْلَى
أَبِي بَكْرِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمنِ،
عَنْ أَبِي صَالِحٍ
السَّمَّانِ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ؛
أَنَّ
هُرَيْرَةَ؛
أَنَّ النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ
((الْعُمْرَةُ
إِلَى
الْعُمْرِةِ
كَفَّارَةُ
مَا
بَيْنَهُمَا.
وَالْحَجُّ
الْمَبْرُورُ
لَيْسَ لَهُ
جَزَاءٌ
إِلاَّ
الْجَنَّةُ)).
Ebû Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: «Umre, kendisiyle diğer Umre arasındaki (zaman içinde işlenen
küçük) günahlara keffarettir. Mebrûr (yâni makbul) hacc'ın mükafatı ancak
cennet (e dahil olmak) tır.»
AÇIKLAMA: Bu hadisi Buhari, Müslim, Tirmizi ve Nesal de rivayet etmiştir.
Umre'nin
keffare; olduğu bildirilen günahlardan maksad küçük günahlardır. Yani bil'
mü'min bir Umre yapar, bir süre sonra tekrar Umre yaparsa ikinci Umre, bu süre
zarfında işlenen küçük günahlara keffaret olur. Cuma namazı hakkında da böyle
rivayetler vardır. O rivayetler de böyle yorumlanmıştır.
Mebrur Hac'dan
maksad makbul hac'tır. Bazılarına göre Mebrur Hac ile kasdedilen mana, hac
ibadetiyle meşgul olunduğu sürece bütün günahlardan uzak kalınarak ifa edilen
hac'dır. Nevevi bu son yorumu tercih etmiştir. Kurtubi de: Mebnir hac ile
ilgili yapılan yorumlar birbirine yakın manalardır. Hepsinden çıkan sonuç
şudur; Mebrur hac, mükemmel bir şekilde, bütün hükümlerine riayet edilerek
istenilen biçimde ikmal edilen hac 'tır, der.