DEVAM: 84- RESÜLULLAH
(SALLALLAHÜ ALEYHİ VE SELLEM)'İN HACCININ BEYANI BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ بِشْرٍ
الْعَبْدِيُّ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ عَمْرٍو
حَدَّثَنِي
يَحْيَى بْنُ
عَبْدُ
الرَّحْمنِ
بْنِ حَاطِبٍ،
عَنْ
عَائِشَةَ؛
قَالَتْ:
خَرَجْنَا
مَعَ رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم لِلْحَجِّ
عَلَى
أَنْوَاعٍ
ثَلاَثَةٍ.
فَمِنَّا
مَنْ أَهَلَّ
بِحَجٍّ
وَعُمْرَةٍ
مَعاً.
وَمِنَّا
مَنْ أَهَلَّ
بِحَجٍّ
مُفْرَدٍ. وَمِنَّ
مَنْ أَهَلَّ
بِعُمْرَةٍ
مُفْرَدَةٍ.
فَمَنْ كَانَ
أَهَلَّ
بِحَجٍّ
وَعُمْرَةٍ
مَعاً، لَمْ
يَحْلِلْ
مِنْ شَيْءٍ
مِمَّا
حَرُمَ مِنْهُ
حَتَّى
يَقْضِيَ
مَنَاسِكَ
الْحَجِّ.
وَمَنْ
أَهَلَّ
بِالْحَجِّ
مُفْرَداً لَمْ
يَحْلِلْ
مِنْ شًيْءٍ
مِمَّا
حَرُمَ مِنْهُ،
حَتَّى يَقْضِيَ
مَنَاسِكَ
الْحَجِّ.
وَمَنْ أَهَلَّ
بِعُمْرَةٍ
مُفْرَدَةٍ
فَطَافَ
بِالْبَيْتِ
وَبَيْنَ
الصَّفَا
وَالْمَرْوَةَ،
حَلَّ
مَاحَرُمَ
عَنْهُ
حَتَّى
يَسْتَقْبِلَ
حَجاً.
Aişe (r.anha)'da;
şöyle demiştir: Biz üç nevi hac niyetiyle Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in refakatinde yolculuğa çıktık. Bâzılarımız hac ve umreye beraber
niyetlenerek ihrama girdi. Bir kısmımız yalnız hac ihramına girdi. Bâzılarımız
da yalnız umre ihramına girdi. Hac ve umreyi beraber ifa etmek üzere ihrama
girmiş olanlar hac menâsikini tamamlayıncaya kadar ihramdan çıkmadı. Yalnız hac
niyetiyle ihram'a girenler de hac menâsikini bitirinceye kadar ihramdan çıkmadı
ve yalnız umre ihramına girenler, Ka'be'yi tavaf edip Safa ile Merve arasında
sa'y ettikten sonra ilerde hac niyetiyle ihrama girmek üzere, umre'nin
ihramından çıktılar."
AÇIKLAMA: Bu hadisin benzerini Buhari, Müslim, Ebu Davud, Nesai, Malik ve Beyhaki
de rivayet etmişlerdir. Bu hadisin zahirine göre Veda haccına katılan
sahabilerin bir kısmı mikatta umre niyetiyle ihrama girmi'Şlerdir. Fakat bu
mana kasdediImemiştir. Tekmile yazarının belirttiği gibi kasdedilen mana şudur:
Beraberinde kurbanı bulunmayanlar, mikatta hac niyetiyle ihrama girdikten
sonra, Serif'te ve Mekke' de Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in emriyle haclarını umre'ye
çevirip umre menasikini tamamladıktan sonra ihramdan çıktılar ve terviye günü
hac niyetiyle ihrama girdiler.
Bu hadis haccın
üç çeşidinin de meşrü olduğuna delalet eder: Bu çeşitler: Hacc-ı Kıran, Hacc-ı
İfrad ve Hacc~ı Temettü'dür. Bunlarla ilgili ayrıntılı bilgi bunlara ait
bablarda verilmiştir.