23- İHRAMDA OLAN KADIN,
YÜZÜNE ÖRTÜ SALAR (YANİ YÜZÜNÜ ÖRTMESİNİN CAİZ OLUP OLMADIĞININ BEYANI) BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ
شَيْبَةَ.
حدّثنا مُحَمَّدُ
بْنُ
فَضَيْلٍ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
زِيَادٍ،
عَنْ
مُجَاهِدٍ،
عَنْ
عَائِشَةَ؛
قَالَتْ:
كْنَّا مَعَ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم،
وَنَحْنُ
مُحْرِمُونَ.
فَإذَا لَقِيَنَا
الرَّاَكِبُ
أَسْدَلْنَا
ثِيابَنَا
مِنْ فَوْقِ
رُءُوسِنَا.
فَإِذَا
جَاوَزَنَا
رَفَعْنَاهَا.
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا
عَبْدُ اللهِ
بْنُ
إِدْرِيسَ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
زِيَادٍ،
عَنْ
مُجَاهِدٍ،
عَنْ
عَائِشَةَ
عَنَ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم
بِنَحْوِهِ.
Âişe
(r.anha)'dan; Şöyle demiştir: Biz ihramda olduğumuz halde Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in beraberinde idik. Erkek kervanı bize rastladığı zaman baş
örtümüzü başımızın üstünden (yüzümüze) salardık. Kervan bizi geçince biz baş
örtümüzü yukarıya kaldırır (yüzümüzü açar) dik.
AÇIKLAMA: Bu hadisi, Ebu Davud, Ahmed, Beyhaki ve İbn-i Huzeyıne de rivayet
etmişlerdir. Müellifiıniz bu hadisi kısmen değişik iki senedIe rivayet
etmiştir.
Hadiste geçen
"Rakib" suvari erkek manasınadır. Ebu Davud'un rivayetinde bu
kelimenin çoğulu olan "Rükban" sözcüğü kullanılmıştır. Bu durumu
dikkate alarak erkek kervanı tabirini kullandım. Kadınlar ihramda iken
yüzlerini açık tutarlar. Aişe (r.anha)'nın hadiste beyan ettiğine göre kadınlar
ihramda iken erkeklerle karşılaştıkları zaman başlarındaki elbiseyi yüzlerine
salıp sarkıtmak suretiyle yüzlerini örterler ve erkekler geçince elbiseyi
yukarı çekerek yüzlerini açarlardı ve bu durum Peygamber (s.a.v.)'in huzurunda
cereyan ederdi. Peygamber (s.a.v.)'in bu duruma itiraz etmemesi bunun
meşruluğuna delalet eder.
HADİSTEN
ÇIKARILAN FIKIH HÜKÜMLERİ:
1. İhramda olan
kadın, yakınından erkeklerin geçmesi gibi bir çiurum karşısında yüzünü geçici
olarak örtebilir. Dört mezheb imamları ile Ata, Sevri ve İshak böyle
hükmetmişlerdir. Lakin Hanefiler ile Şafiiler: Böyle bir ihtiyaç ve lüzum
halinde kadının yÜzüne çekecegi örtünün onun yüzüne dokunmaması ve yüzü ile
örtü arasında bir boşluğun bulunması şarttır, demişlerdir. Hanbeliler'in bir
kısmı da böyle demişlerdir. Bunlara göre anılan örtü yüzÜn bir tarafına değer
de hemen aralanır veya kadın uzaklaştırırsa bir ceza gerekmez. Şayet kadın örtüyü
yüzünden uzak tutmaya muktedir olduğu halde ihmal ederse fidye cezasına
çarptırılır. Çünkü kendi iradesiyle yüzünü sakıncalı bir şekilde örtülü tutmuş
olur.
2. İhramda olan
kadın yüzünü peçe ile örtemez. Ancak zaruret halinde başındaki elbiseyi yukarıda
anlatılan şekilde üstüne sahverebilir.
3. Şer'i bir
lüzum ve zaruret olmadıkça kadın, yabancı erkeklere karşı yüzünü açamaz.