95- GANEM (YANİ KOYUN
VE KEÇİYİ) KILADELEMEK (YANİ BOYUNLARINA KURBANLIK ALAMETİNİ TAKMAK) BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ وَعَلِيُّ
بْنُ
مُحَمَّدٍ،
قَالاَ:
حدّثنا أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنِ
الأَعْمَشِ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ،
عَنِ الأسْوَدِ،
عَنْ
عَائِشَةَ؛
قَالَتْ: أَهْدَى
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم، مَرَّةً،
غَنَماً
إِلَى
الْبَيْتِ. فَقَلَّدَهَا.
Âişe
(r.anha)'dan; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Ka'be'ye
bir defa kurbanlık ganem (koyunlar veya keçiler) gönderdi ve onların
boyunlarına kurbanlık alâmetlerini taktı.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Müslim, Ebu Davud. Nesai ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
Ganem: Koyun ve
keçi anlamında kullanılır.
Hadis, küçükbaş
hayvanları kurbanlık olarak Mekke'ye göndermenin meşrüluğuna ve müstehablığına
delalet eder. Bu hüküm hakkında alimlerin ittifakı vardır.
Hadisten çıkan
ikinci hüküm ise, kurbanlık olarak Mekke'ye gönderilen koyun ve keçilerin
boyunlarına kurbanlık alametini takmanın müstehablığıdır. Cumhürun görüşü de
böyledir. Bu hadis, cumhür için delildir. İshak, Şafii, Ahmed ve Malikiler'den
İbn-i Habib de böyle hükmedenlerdendir.
Hanefiler'e
göre kurbanlık hayvan koyun veya keçi olduğu takdirde boynuna kurbanlık
alametini takmak sünnet değildir.
Maliki
mezhebinin meşhur kavline göre küçükbaş hayvanın boynuna kurbanlık alametini
takmal{ mekruhtur.