DEVAM: 21- AYAKTA (SU
VE BENZERİNİ) iÇMEK BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ.
أَنْبَأَنَا
سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ يَزِيدَ
بْنَ
جَابِرٍ،
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمنِ
بْنِ أَبِي عَمْرَةَ،
عَنْ جَدَّةٍ
لَهُ
((يُقَالُ
لَهَا
كَبْشَةُ
الأَنْصَارِيَّةُ))؛
أَنَّ رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم خَلَ
عَلَيْهَا،
وَعِنْدَهَا
قِرْبَةٌ
مُعَلَّقَةٌ.
فَشَرِبَ
مِنْهَا
وَهُوَ
قَائِمٌ.
فَقَطَعَتْ فَمَ
الْقِرْبَةِ،
تَبْتَغِي
بَرَكَةَ مَوْضِعِ
فِي رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم.
Kebşe
el-Ensârîyye (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: (Bir defa) Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onun evine gitmiş. O esnada Kebşe'nin yanında
asılı bir su tulumu bulunuyordu. Resul i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
ayakta tulumdan su içmiş. Kebşe de Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
mübarek ağzının dokunduğu tulumun ağzını keserek bereket (ve feyiz) hâtırası
olarak saklamıştır.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi de rivayet ederek, hasen - sahih -garib olduğunu
söylemiştir.
Bu hadis,
ayakta su içmenin ve tulumun agzını kıvırarak ondan içmenin caizliğine delalet
eder.
19. babta
rivayet edilen 3418 ve 3419. hadisler tulumun ağzını kıvırarak ondan su içmenin
yasaklığına delalet eder, Bu hadis ile orada rivayet edilen hadisler arasında
görülen zahiri ihtilafın giderilmesi hususunda müteaddid yorumlar yapılmıştır:
Kadı Şevkani: Tulumun ağzından su içmenin yasaklığına dair hadisler tenzihen
mekruhluk içindir. Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in tulumun ağzından su içmesi ise
bunun caizliğini belirtmek içindir, der.
El-Hafız,
el-Iraki de: Bir tarafa asılı tulumdan avuçla su içmenin güçlüğü, orada başka
kabın bulunmayışı gibi mazeretler varsa, tulumdan içilebilir. Bu takdirde bir
mekruhluk yoktur. Tulumun ağzından içmenin mübahlığına delalet eden hadisler
mazeret haline yorumlanır. Yasaklığa dair hadisler de herhangi bir mazeretin
bulunmadığı hallere yorumlanır, demiştir.
Ayakta su içmek
hükmüne gelince bu husus bundan önceki hacüsin izahı bölümünde anlatılmıştır.