1- RESULULLAH
(S.A.V.)'İN ELBİSESİ BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنِ الزُّهْرِيِّ،
عَنْ
عُرْوَةَ،
عَنْ
عَائِشَةَ؛:
صَلَّى
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم فِشي
خَمِيصَةٍ
لَهَا
أَعْلاَمٌ. فَقَالَ: ((شَغَلَنِي
أَعْلاَمُ
هذِهِ. اذْهَبُوا
بِهَا إِلَى
أَبِي جَهْمٍ.
وَائْتُونِي بِأَنْبَجَا
نِيَّتِهِ)).
Âi§e (r.a.)'dan;
Şöyle demiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem nakışlı bir siyah abâ
içinde namaz kıldı. Sonra buyurdu ki: Bu aba'nın nakışları beni meşgul etti.
Bunu Ebû Cehm'e (geri) götürün ve bana onun enbicâniyesini getirin.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Buhari, Müslim, Ebu Davud ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
Hamisa: İki
tararı nakışlı veya çizgili siyah abadır. Avnü'l-Mabüd yazarının beyanına göre
el-Mısbah'ta: Hamisa, iki kenarı nakışlı - çizgili siyah bir elbise çeşididir.
Bu elbisenin çeşidi, yünden veya ipekten olabilir. Nakış veya çizgisi olmazsa
ona Hamisa denilmez, diye bilgi verilmiştir. En-Nihaye'de de: Hamisa, yün veya
ipekten mamul çizgili veya nakışlı bir elbise çeşididir. Siyah renkli ve
nakışlı veya çizgili olmadıkça ona Hamisa denilmeyeceği söylenmiştir. Hamisa,
halkın ötedenberi kullana geldiği bir elbise çeşididir, diye bilgi verilmiştir.
Hadiste sözü
edilen hamisa, Şam kumaşlarından olup Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e Ebü Cehm
tarafından hediye edilmişti.
Enbicaniye:
Yünden mamul, düz ve kalın bir elbise çeşididir, adi sayılır. Onda nakış, çizgi
ve damga gibi işaretler yoktur. Resül-i Ekrem (s.a.v.) Hamisa'yı geri
gönderince Ebü Cehm'in kalbinin kırılmaması için enbicaniyesini istemiş
olabilir. Sindi bu ihtimali belirttikten sonra; Durum; iade edilen elbise
yerine başka bir elbise istemeyi gerektirdiği için, böyle yapıldığı rivayet olunmuştur,
der.
Sindi daha
sonra sözüne devamla şöyle der; Hadiste geçen eBu elbisenin nakışlan beni
meşgul etti- buyruğundan maksad şu olabilir: Resül-i Ekrem (s.a.v.), namaz
içinde elbisenin nakışIarına tesadüfen bakma endişesini duymuş veya tesadüfen mübarek
gözü o nakışlara ilişmiş olabilir. O'nun pak ve nezih kalbi tamamen Allah'a
yönelik olduğu ve tam bir huzurla ibadetle meşgulolduğu için namaz esnasında
tesadüfen de olsa başka bir şeye gözünün ilişmesini istememiştir.
Muvatta'daki
rivayette bulunan; ''Nerede ise beni meşgul edecekti'' cümlesi ve Buhari'nin
talikan rivayetinde; ''Beni meşgul etmesinden korkanın'' ifadesi, elbise
nakışlarının Resül-i Ekrem (s.a.v.) 'i meşgul etmediğine delalet eder. Bu
rivayetleri tercemede göz önünde bulundurarak parantez içi ifade ile duruma
işaret etmek istedim.
Hadis; dikkat
çekici, nakışlı, çizgili ve işlemeli elbise ile namaza durmanın mekruhluğuna
delalet eder.
Hadiste sözü
edilen Ebü Cehm Amir veya Ubeyd bin Huzeyfe, Kureyş kabilesinin ileri
gelenlerindendir. Mekke' nin fethi sıralannda müslüman olanlardandır. 120 yıl
yaşadığı rivayet olunmaktadır.