DEVAM: 44- ELENMİŞ
UN'DAN YAPILMIŞ ARI BEYAZ EKMEK (HAKKINDA GELEN HADİSLER) BABI
حدّثنا
الْعَبَّاس
بْنُ
الْوَلِيدَ
الدِّمَشْقِيُّ.حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ عُثْمَانَ،
أَبُو
الْجَمَاهِرِ.
حدّثنا سَعِيدُ يوجد
باقي الحديث
في الصفحة 1108 لم
يكتب وشكراً
Eues bin Mâlik
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Allah'a
kavuşana kadar elenmiş undan mamul arı, beyaz bir ekmeği gözlerinden biri ile
(de) görmedi.
AÇIKLAMA: Ebu Hazim (r.a.)'ın hadisi Zevaid nevinden olmakla beraber, Buhari,
Tirmizi ve Nesai de bunun bir benzerini rivayet etmiştir. Buhari'nin Atıma
kitabının "Nebi (s.a.v.) ve sahabilerinin yemiş 0lduklan yemek"
başlığı altında açtığı babta rivayet ettiği Ebü Hazim (r.a.)'ın hadisinin meali
müellifimizin rivayetindeki meale çok benzediği için onu buraya aktarmaya gerek
gönnüyorum.
Ümmü Eymen
(r.anha) 'nın hadisi Zevaid nevindençlir. Zevaid yazarı Kütüb-i Sitte'nin
kalanlarında bu hatunun hiç bir hadisinin bulunmadığını ifade etmiş olup, durum
notta belirtilmiştir. Fakat müellifimizin süneninin elde mevcut son baskısını
tetkikten geçiren Muhammed Fuad AbduIbaki bu hAtunun sünenimizdeki 1635 nolu
hadisinin Müslim tarafından da Sahabilerin FaziIetleri kitabının IS. babında,
bu hatunun faziletleri meyanında rivayet edildiğini tesbit etmiştir.
Bu babta geçen
bazı kelimeleri açıklayalım: Huvvara: Bu kelime Tahvir kökünden alınmadır.
Tahvir bir şeyi beyazlatmak demektir. En-Nihaye'de: Huvvara ekmek, defalarca
elenmiş undan mamul ekmektir, diye tarif yapılmıştır. El-Hafız da: Huvvara un,
an ve beyaz undur, der.
Naki de elenmiş
halis undan yapılan ekmek manasında kullanılmıştır. Bu kelimenin lügat manası,
pak, an ve temiz demektir.
Munhul: Un
elegi manasına kullanılmıştır. Menahil ise bunun çoğuludur.
Tesriye: Su ile
yumuşatmak demektir.
Bu babtaki
hadisler Resul-i Ekrem (s.a.v.) ve sahabilerinin nasıl sade bir hayat
yaşadıklarını ifade eder.