7- iÇKi TİCARETI BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ، وَعَلِيُّ
بْنُ
مُحَمَّدٍ،
قَالاَ:
حدّثنا أَبُو
مُعَاوِيَةَ.
حدّثنا
الأَعْمَشُ
عَنْ
مُسْلِمٍ،
عَنْ
مَسْرُوقٍ،
عَنْ عَائِشَةَ؛
قَالَتْ:
لَمَّا
نَزَلَتِ
مِنْ آخِرِ
سُورَةِ الْبَقَرَةِ
فِي
الرِّبَا،
خَرَجَ
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم
فَحَرَّمَ
التِّجَارَةَ
فِي
الْخَمْرِ.
Âîşe
(r.anhâ)'dan; Şöyle demiştir: Bakara sûresinin sonundaki faiz âyetleri (275 -
279) indiği zaman Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (Mescid-i
Nebeviyye'ye) çıktı (ve bu âyetleri halka okuduktan) sonra içki ticâretini
haram kıldı.
AÇIKLAMA: Bu hadis, Buhari. Müslim, Ebu Davud ve Nesai tarafından da rivayet
edilmiştir.
Nevevi.
Müslim'in şerhinde, bu hadisin izahı bölümünde şu bilgiyi verir: Kadı ve
başkası şöyle demiştir: İçkinin haramlığı, Maide süresindeki ayetlerle
bildirilmiştir. O ayetler, faizin haramlığı hakkındaki ayetlerden uzun bir süre
önce inmiştir. Çünkü faiz ayetleri, son inen ayetlerdir veya son inen
ayetlerdendir. Durum böyle olunca, içki ticaretinin yasaklanmasının içki içme
yasaklığından sonra olması muhtemeldir. Şöyle de olabilir: İçki içmek
yasaklandığı zaman bunun ticareti de yasaklanmış, sonra faiz yasaklandığı zaman
içki ticaretinin yasaklığı tekrar bildirilmiştir. Belki de faizin yasaklığı
ayetleri tebliğ edildiği zaman, içki ticaretinin yasak kılındığını haber
almamış olan bazı kimseler o mecliste hazır bulunduğu için ReSUl-İ Ekrem
(s.a.v.) içki ticareti yasaklığını da dile getirmiştir.
Kadı'nın işaret
ettiği içki ayetleri Maide suresinin 90 ve 91. Ayetleridir. Bu ayetlerin meali
şöyledir: Ey imim edenlerI İçki, kumar, putlar ve Cal oklan şüphesiz şeytan Işi
pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz.- (90)
Şeytan şüphesiz
içki ve kumar yüzünden aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı
anmaktan, namazdan alıkoymak ister. Artık bunlardan vazgeçersiniz değil ml?-
(91)
Kadı'nın işaret
ettiği ve bu hadiste sözü edilen faiz ayetleri ise Bakara suresinin 275 - 279.
ayetleridir. Bu ayetlerin meali de şöyledir: Faiz yiyenler (kıyamet günü) ancak
şeytanın çarptığı kimsenin kalktığı gibi kalkarlar. Bu, onların, "Zaten
alış veriş faizin mislidir" demelerindendir. Halbuki Allah alış verişi
helal, faizi haram kıldı. Kime Rabb'inden bir öğüt gelir de faizcilikten geri
durursa, geçmişi kendisinedir, onun işi de Allah'a aittir. Kim faizciliğe
dönerse, işte onlar cehennemliktir, onlar orada temelli kalacaklardır.- (275)
Allah faizi
eksiltir, sadakalan da bereketlendirir. Allah, pek nankör hiç bir günahkan
sevmez.- (276)
.İman edip,
yararlı işler işleyenlerin, namaz kılıp, zekat verenlerin Rab'leri katında
sevablan vardır. Onlara lmrku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir '' (277)
''Ey iman
edenler Allah'tan sakının ve mü'minler iseniz faizden artakalan hesabtan
vazgeçin.'' (278)
''Böyle
yapmazsaruz, bunun AIIah'a ve Nebi'ine karşı açılmış bir savaş olduğunu bilin.
Eğer tevbe ederseniz, sermayeniz sizindir. Böylece haksızlık etmemiş ve
haksızIığa uğramamış olursunuz '' (279)