10- GÖMLEK - ENTARİ
KOLU NE KADAR (UZUN) OLUR, BABI
حدّثنا
أَحْمَدُ
بْنُ
عُثْمَانَ
بْنِ حَكِيمٍ
الأَوْدِيُّ.
حدّثنا أَبُو
غَسَّانَ. وَحَدَّثَنَا
أَبُو
كُرَيْبٍ.
حدّثنا
عُبَيْدُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ، قَالاَ:
حدّثنا
حَسَنُ بْنُ
صَالِحٍ. ح
وَحَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
بْنُ وَكِيعٍ.
حدّثنا أَبِي
عَنِ
الْحَسَنِ
ابْنِ
صَالِحٍ،
عَنْ مُسْلِمٍ،
عَنْ
مُجَاهِدٍ،
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: كَانَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
يَلْبَسُ
قَمِيصاً
قَصِيرَ
الْيَدَينِ
وَالطُّولِ.
في الزوائد:
في إسناده
مسلم بْنُ
كيسان الكوفيّ،
وهو متفق على
تضعيفه. ومدار
الإسناد عليه.
والحديث رواه
البزار من
حديث أنس. وله
شاهد من حديث
أسماء بنت
السكن، رواه
الترمذيّ،
وقال: حديث
حسن.
İbn-i Abbâs
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), kolları
ve boyu kısa kamis (gömlek - entari) giyerdi.
Not: Zevâid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Müslim bin Keysân el-Kufl bulunur. Bu
râvinin zayıflığı üzerinde ittifak edilmiştir. Senedin durumunun dönüm noktası
bu râvl Üzerindedir. El-Bezzâr bu hadisi Enes (R.A.)'den rivayet etmiştir.
Mamafih, Esma blnt-i es-Seken'in hadîsi bu hadisi teyid eder. Esmâ'nın hadisini
Tirmizl rivayet ederek hasen olduğunu söylemiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid nevinden olan bu hadisin senedinin zayıflığı notta belirtilmiştir.
Notta işaret edilen Esma bint-i es-Seken (r.anha)'nın hadisi şöyledir:
"Esma bint-i Yezid bin es-Seken (r.anha)'dan rivayet edildiğine göre şöyle
demiştir: Resülullah (s.a.v.)'in (kamisinin) kolu bilek kemiğine kadar idi."
Tuhfe yazarı bu
hadisin izahında özetle şu bilgiyi verir: El-Cezeri: Bu hadis, gömleğin -
entarihin kolunun bilek kemiğini geçmemesinin sünnet olduğuna delalet eder.
Cübbe - palto gibi üstte giyilen elbiseye gelince alimler demişlet ki: Bunların
kollarının parmak uçlarını geçmemesi sünnettir, diye bilgi vermiştir.
Tuhfe yazarı bu
arada Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in kamisinin etek kısmının topukların üst kısmına
kadar uzun olduğu ve kollarının da parmak uçları hizasına kadar olduğU
yolundaki hadisleri, naklettikten sonra; bu hadisler kamisinokollarının parmak
uçlarına kadar uzun olabileceğine delalet eder. Bu rivayetler ile Esma
(r.anha)'nın rivayetlerini birleştirmek için O'nun kamislerinin müteaddid
olduğunu, yani her sahabinin gördüğünü rivayet ettiğini söylemek ve böyle yorum
yapmak mümkündür. Ya da Esma (r.anha) kol uzunluğunu yaklaşık ve tahmini olarak
soylemiş. Şöyle de söylımebilir: En faziletli olanı bilek hizasında alanıdır,
parmaklar hizasına kadar uzatmak da caizdir, der ve bu bilgiyi el-Mirkat'tan
naklettiğini ifade eder .