DEVAM: 2- RESULULLAH
(SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM)'İN DUASI BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
اللهِ بْنِ نُمَيْرٍ.
حدّثنا أَبِي.
حدّثنا
الأَعْمَشِ عَنْ
يَزيدَ
الرَّقَاشِيِّ،
عَنْ اَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ؛
قَالَ: كَانَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
يُكْثِرُ
أَنْ يَقُولَ
((اللّهُمَّ!
ثَبِّتْ
قَلْبِي
عَلَى
دِينِكَ))
فَقَالَ
رَجُلٌ: يَا
رَسُولَ
اللهِ!
تَخَافُ
عَلَيْنَا؟
وَقَدْ
آمَنَّا بِكَ
وَصَدَّقْنَاكَ
بِمَا جِئْتَ
بِهِ. فَقَالَ
((إِنّض
الْقُلُوبَ بَيْنَ
إِصْبَعَيْنِ
مِنْ
أَصَابِعِ
الرَّحْمنِ،
عَزَّ
وَجَلَّ،
يُقَلِّبُهَا)). وَأَشَارَ
الأَعْمَشُ
بِإِصْبَعَيْهِ.
في الزوائد:
مدار الحديث
على يزيد
الرقاشيّ، وهو
ضعيف.
Enes bin Malik
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Allahumme
sebbit kalbi ala dinike (Allah'ım kalbimi dininin üzerinde sabit kıl)» duasını
çok söylerdi. Bununun üzerine bir adam: Ya Resulallah! Sana iman ettiğimiz ve
getirdiğin (din) hakkında seni tasdik ettiğimiz halde bizim için korkuyor
(mu)sun ? dedi. Bunun üzerine Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Kalbler şüphesiz Rahman (olan Allah Azze ve
Celle) nin parmaklarından iki parmak arasındadır (dilediği şekilde) döndürür.»
buyurdu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bu hadisin senedinin sıhhat durumu Yezid er-Rakkaşi'nin
güvenilirliği durumuna bağlıdır. Bu ravi zayıftır.
AÇIKLAMA: Bu hadiste Resul-i Ekrem (s.a.v.), ümmetine bir dua şeklini öğretmek
üzere sözkonusu dua yı çokça tekrarlamıştır. Şu halde bu duayı tekrarlaması
ümmeti için duyduğu endişeden dolayıdır. Hadiste sözü geçen sahabi bu durumu
bildiği için müslümanlarm bu duayı bol bol tekrarlamasının arzulandığını sezmiş
ve hadiste geçen konuşmayı yapmıştır. Sahabi olan zat, Peygamber (s.a.v.)'in
Zat-i Nebevileri ile ilgili soruyu edebinden sormayıp da ümmet ile ilgili soru
sormuştur.
''Kalpler
Allah'ın iki parmağı arasındadır, dilediği şekilde döndürür'' mealindeki
ifadeden maksad; kalpIerin dalaletten hidayete ve hidayetten dalalete
döndürülmesinin an mes'elesi halinde olduğunu ve bu nedenle hak ve hidayet
üzerinde sabit kalmak için her zaman Allah'a sığınmanın gerekliliğini ifade
etmektir.
Yüce Allah
hakkında parmaklar tabiri hususuna gelince; muhakkik alimler bu konuda bir şey
söylemeyip işi Allah'ın ilmine havale etmenin daha uygun olduğu görüşünü
benimsemişlerdir. Sünenimizin 195 - 199 nolu hadislerin açıklamasında bu nokta
üzerinde durulmuştur.