48- BİR BİNEK HAYVANINA
ÜÇ KİŞİNİN BİNMESİ BABI
Abdullah bin
Ca'fer (bin Ebî Tâlib) (r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) bir yolculuktan geldiği zaman biz Onu karşılamaya götürü İüyorduk.
(Bir defa) ben ve Hasan veya Hüseyin (O'nu) karşılamaya götürüldük. Abdullah
bin Cafer demiştir ki: O, birimizi önüne, diğerini de terkisine aldı ve nihayet
böylece Medine'ye vardık.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Müslim, Ebü Davüd ve Nesai de rivayet etmişlerdir. Hadis, bir
binit hayvanına üç kişinin birlikte binmesinin ve binicinin bunlardan birisini
önüne, diğerini de terkisine almasının caizliğine delalet eder. Tabii, hayvanın
gücünün buna yetmesi şarttır. Aksi takdirde caiz değildir.
Nevevi: Binit
hayvanı üç kişiyi taşıyabilir durumda olduğu zaman hepsinin birlikte binmesinin
caizliği husüsunda alimler ittifak halindedir. Kadı iyaz, hayvanın gücü yetse
bile üç kişinin beraber binmesinin caiz olmadığını bazı alimlerden nakletmiş
ise de bu görüş geçersizdir, demiştir. El-Hafız da demiş ki, hayvanın gücü
yetmediği halde üç kişinin binmesinin caizliği ve gücü yettiği halde üç kişinin
binmesinin caiz olmadığı yolunda kimse açık bir hüküm beyan etmemiştir. Caiz
olmadığına dair nakiller, hayvanın takatının yetmemesi haline yorumlanır ve
caiz oldUğuna dair nakiller de hayvanın takatının yetmesi durumuna yorumlanır.