13- BİNA YAPIMI VE
HARAP OLMASI HAKKINDA BİR BAB
حدّثنا
أَبُو
كُريْبٍ.
حدّثنا أَبُو
مُعَاوِيَةَ،
عَنِ
الأَعْمَشِ،
عَنْ أَبِي
السَّفَرِ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ ابْنِ
عُمَرَ؛ قَالَ
مَرَّ
عَلَيْنَا
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه وسلم
وَنَحْنُ
نُعَالِجُ
خُصّاً لَنَا.
فَقَالَ
((مَاهذَا))
فَقُلْتُ:
خُصٌّ لَنَا
وَهَي، نَحْنُ
نُصْلِحُهُ.
فَقَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم ((مَا
أُرَى
الأَمْرَ
إِلاَّ
أَعْجَلَ
مِنء ذلِكَ)).
Abdullah bin Ömer
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Biz kendimize âit bir kulübeyi onarmakla meşgul
iken Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yanıbaşımızdan geçti ve i Bu
nedir? diye sordu. Ben de: Zayıflayıp eğilen bir kulübemizdtr, biz onarıyoruz.
dedim. Bunun Özerine Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): (Ölüm) işin (in)
ondan daha acele olduğunu sanırım, buyurdu.
Diğer tahric:
Bu hadisi Tirmizi, Ebu Davud, Ahmed ve İbni Hibban da rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ancak
şu durum vardır: Tirmizi ve Ebu Davud bu hadisi Abdullah bin Amr bin el-As
(r.a.)'den rivayet etmişler. Tuhfe ve Avnü'I-Mabud'da bunun, yani AbduIIah bin
Amr bin el-As (r.a.)'ın bu hadisinin İbni Mace tarafından da rivayet edildiği
belirtilmektedir. Camiu's-Sağir'de de Tirmizi ve ibni Mace'nin bu hadisi
Abdullah bin Amr bin el-As (r.a.)'den rivayet ettiklerini belirtir.
el-Münziri ise
et-Terğib'te bu hadisi AbduIIah bin Ömer (r.a.)'den naklen rivayet etmekte ve
bunun Ebu Davud, Tirmizi, ibni Mace ve İbni Hibban tarafından rivayet
edildiğini bildirmektedir.
Elimizde mevcut
Müellifimizin sünen nüshalarında ravi AbduIIah bin Ömer (r.a.) olarak
yazılıdır. Bilindiği gibi Ömer ve Amr kelimelerinin Arapça yazılış şekilleri
aynıdır. Aralarındaki yegane fark, Amr kelimesinin sonunda bir vav harfinin
yazılması, Ömer kelimesinin sonunda ise vav harfinin yazılmamasıdır. Doğrusunu
Allah bilir.
Huss: Kamıştan
ve ahşabtan yapılan kulübe ve çardak gibi yapılardır.
Nebi
(s.a.v.)'in buyruğunda geçen "EI-Emr" Ecel ve ölüm işi manalarına
yorumlanmıştır. Hadisin bir yorumu şöyledir: Ecel, bu kulübenin harap
olmasından daha yakındır. Yani kulübenin senin ölümünden önce yıkılmasından
endişe ediyorsun. Halbuki senin daha önce ölmen muhtemeldir. Bu itibarla
amelini İslah etmen bu kulübeyi islah etmenden daha önemlidir.
Tıybi de hadisi
şöyle yorumlamıştır: Yani bizim, yoldan geçen veya bir ağacın gölgesinde biraz
gölgelenip yoluna devam eden yolcu gibi dünyada oluşumuz. bina onarımı ile
meşguliyetinden daha hızlıdır.
Hadisten maksad
Abdullah (r.a.)'ın ölümünün yaklaştığını haber vermek değildir.