DEVAM: 27- EMEL (YANİ
UZUN ÖMÜR VE BOL MAL GİBİ NEFSİN HOŞLANDlĞI ŞEYLERİ UMMAK) VE ECEL BABI
بِشْرُ بْنُ
مُعَاذٍ
الضَّرِيرُ.
حدّثنا أَبُو
عَوَانَة
عَنْ
قَتَادَةَ،
عَنْ أَنَسٍ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
((يَهْرَمُ
ابْنُ آدَمَ
وَيَشِبُّ
مَنْهُ
اثْنَتَانِ:
الْحِرْصُ
عَلَى
الْمَالِ،
وَالْحِرْصُ
عَلَى الْعُمُرِ)).
Enes (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu, demiştir: Âdemoğlu yaşlanır. Fakat on (un ahlâkın) dan iki haslet
gençleşir (yâni kuvvetlenip gelişir) : Mal (biriktirme ve çoğaltma) üzerine
ihtiras ve ömür (uzunluğu) üzerine ihtiras.
Diğer tahric:
Buhari, Müslim ve Tirmizi rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisinin benzerini Buhari ile Nesai, Rikak
kitabında, Müslim Zekat kitAbında ve Tirmizi Zühd kitabında rivayet
etmişlerdir.
Kalbin
gençleşmesi ifadesi mecazi manadadır. Maksad yaşlı kimsenin kalbinin mal
çokluğuna ve çok yaşamaya düşkünlüğü, bunları çok sevmesidir. Genç bir kimse
nasıl güçlü ise yaşlının kalbindeki mal ve uzun ömür sevgisi de öylece
güçlüdür,
Enes (r.a.)'ın
hadisi de insanoğlunun yaşlandığı zaman mal biriktirip çoğaltma arzusu ile çok
yaşama arzusunun gençleştiğini, yani güçlendiğini bildirir.
Yaşlılık
döneminde gerek mal sevgisi gerekse yaşama sevgisinin güçlenmesi geneldir.
İnsanların çoğunda görülür. Çünkü dindar kimse ahirete daha çok ibadetle
gidebilmek için çok yaşamak ister. Pek dindar olmayan kimseler de dünya hayatının
zevkine alıştıkları için uzun süre yaşamak isterler. Mal sevgisine gelince
dindar kimseler, yaşlandıktan sonra bakıma ve hizmete daha çok ihtiyaç olduğunu
düşünerek bu ihtiyaçlarının giderilmesi bakımından onlarda mal sevgisi kendini
gösterir. Dini duyguları zayıf olan ve nefsi arzulara dalanlarda zevk ve sefa
sürdürmek için mal düşkünlügü güçlenir.