DEVAM: 33- BA'S (YANİ
ÖLÜMDEN SONRA DİRİLME) HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
عِمَّارٍ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ،
قَالاَ: ثنا
عَبْدُ الْعَزِيزِ
بْنُ أَبِي
حَازِمٍ.
حَدَّثَنِي أَبِي
عَنْ
عُبَيْدِ
اللهِ بْنِ
مِقْسَمٍ، عَنْ
عَبْدِ اللهِ
بْنِ عُمَرَ؛
قَالَ: سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم، وَهُوَ
عَلَى
الْمِنْبَرِ
يَقُولُ:
((يَأْخُذُ
الْجَبَّارُ
سَمَاوَاتِهِ
وَأَرَضِيهِ
بِيَدِهِ
((وَقَبَضَ
يَدَهُ، فَجَعَلَ
يَقْبِضُهَا
وَيَبْسُطُهَا))
ثُمَّ
يَقُولُ:
أَنَا
الْمَلِكُ.
أَيْنَ
الْجَبَّارُونَ؟
أَيْنتَ
الْمُتَكَبِّرُونَ))
قَالَ،
وَيَتَمَايَلُ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم عَنْ
يَمِينِهِ
وَعَنْ
شِمَالِهِ.
حَتَّى
نَظَرْتُ
إِلَى الْمِنْبَرِ
يَتَحَرَّكُ
مِنْ
أَسْفَلِ شَيْءٍ
مِنْهُ
حَتَّى
إِنِّي
لأَقُولُ:
أَسَاقِطٌ
هُوَ بِرَسُولِ
اللهِصلى
الله عليه
وسلم؟
Abdullah bin Ömer
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
minber üstünde şöyle buyururken işittim, demiştir: Cebbar (olan Allah kıyamet
günü) mülkü olan gökleri ve yerleri eline (şöyle) alır.
(Ravi Abdullah
bin Ömer dedi ki: Ve Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) böyle buyururken
avucunu kapadı sonra da açıp kapatmaya başladı).
(Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)) sözlerine devamla şöyle buyurdu): Sonra Allah
buyurur ki: Cebbar benim, Melik benim. Hani (dünyadaki) cebbarlar nerede?
Mütekebbirler nerede?
Ravi Abdullah bin
Ömer dedi ki: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu konuşmasını yaparken
sağına ve soluna eğiliyordu. Hatta baktım minber altından (yukarısına kadar)
öyle sallanıyor ki ben kendi kendime artık minber Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) İle beraber düşecek mi? diyor (ve endişeleniyor) dum.
AÇIKLAMA: Bu hadis, sünenimizde 198 numarada geçti. Orada belirttiğim gibi bu
hadisi Müslim de rivayet etmiştir. Ayrıca Ebu Davud da bunun bir benzerini
Sünnet kitabının "Babün Fi'r-Reddi Ale'I-Cehmiyye" bölümünde rivayet
etmiştir. Hadisin gerekli izah orada, yani 198 numarada yapıldığı için
tekrarlamaya gerek yoktur. Ancak şunu ilave edeyim: Bu hadis, Zümer suresinin
87. ayetinde geçen; "Ve yer (küresi) tümüyle kıyamet günü Allah'ın
avucundadır. Gökler de O'nun sağ eliyle dürülmüş olacaktır." Nazm-i
İlahi'nin tefsir ve açıklaması gibidir. Hadisten kasdedilen mana, Allah
Teala'nın azametinin ve kudretinin büyüklüğünü ifade etmek ve akıllara
durgunluk veren büyük şeylerin ve işlemlerin O'nun azameti karşısında çok basit
ve küçük olduğunu belirtmektir.
El, avuç,
parmak gibi organları ifade eden kelimeler Allah Teala hakkında varid olduğu
yerlerde bildiğimiz organlar manasında kullanılmamıştır. Çünkü Allah cisim
değildir, bildiğimiz anlamda organlar O'nun hakkında düşünülemez. Bu
kelimelerin nasıl yorumlanacağı hususu ile ilgili gerekli bilgi 198 nolu
hadisin açıklamasında verilmiştir. Oraya bakılmalıdır .