DEVAM: 33- BA'S (YANİ
ÖLÜMDEN SONRA DİRİLME) HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. ثنا
أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنِ
الأَعْمَشِ،
عَنْ أَبِي
سُفْيَانَ
عَنْ
جَابِرٍ،
عَنْ أُمِّ
مُبَشِّرٍ،
عَنْ
حَفْصَةَ؛
قَالَتْ: قَالَ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم:
((إِنِّي
لأَرْجُو
أَلاَّ
يَدْخُلَ النَّارَ
أَحَدٌ، إِنْ
شَاءَ اللهُ
تَعَالَى،
مِمَّنْ
شَهِدَ
بَدْراً
وَالْحُدَيْبِيَةَ))
قَالَتْ،
قُلْتُ: يَا
رَسُولَ
اللهِ! أَلَيْسَ
قَدْ قَالَ اللهُ:
((19/71)) وَإِنْ
مِنْكُمْ
إِلاَّ
وَارِدُهَا،
كَانَ عَلَى
رَبِّكَ
حَتْماً
مَقْضِياً. قَالَ
((أَلَمْ
تَسْمَعِيهِ
يَقُولُ: ((19/72))
ثُمَّ
نُنَجِّي
الَّذِينَ
اتَّقَوْا
وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ
فِيهَا
جِثِيّاً؟)).
في الزوائد:
حديث حفصة
صحيح، رجاله
ثقات، إن كان
أبو سفيان سمع
من جابر بْنُ
عَبْدُ الله.
Hafsa
(r.anha)'dan; şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): İnşaallah
Teala, Bedir (harbin) de ve Hudeybiye (seferin) de hazır bulunan (müslüman
)lardan hiç kimsenin cehennem ateşine girmemesini cidden kuvvetle umanın,
buyurdu. Hafsa demiş ki : Ben: Ya Resulallah! Allah "Sizden cehenneme
varmıyacak hiç bir kimse yoktur. Bu, senin Rabbin katında kesinleşmiş bir
hükümdür." (Meryem, 71) muhakkak buyurmadı mı, dedim. (Bunun üzerine)
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
(Ya Hafsa!) Sen
Allah'ın: "Sonra biz Allah'tan korkup (O'na karşı gelmekten) sakınanları
kurtarır, zalimleri de toptan orada bırakırız." (Meryem, 72) buyruğunu
işitmedin mi? buyurdu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir : Eğer Ebu Süfyan, Cabir bin Abdillah (r.a.)'den hadîs
işitmiş ise Hafsa (r.anha)'nın bu hadisi sahih olup ravileri güvenilir
zatlardır.
AÇIKLAMA: Bu hadiste geçen Hasek: Hasekenin çoguludur. Asıl manası pıtrak
dikenleridir. Burada ateşten çengel ve kancalar manasında kullanılmıştır.
Sa'dan: Dikenli
bir bitkidir. Devenin en degerli ve besleyici otu sayılır. Bu hadiste Sırat
köprüsünden geçecek durumda ve zorunda bırakılan insanlar üç sınıfa
ayrılmıştır:
Birincisi
sapasağlam geçecek ve kurtuluşa erecek bahtiyar mu'minlerdir.
ikincisi.
derisi o dikenlerle tahriş edilip tırmalandıktan sonra kurtulabilecek
mu'minlerdir .
Üçüncüsü ise
ateşten kanca ve çengelIere takılıp kalacak ve baş aşağı cehenneme yuvarlanacak
olan kimselerdir. Allah bizi hızlıca ve salimen geçecek olanlardan eylesin.
Amin.
Hafsa
(r.anha)'nın hadisi Zevaid türündendir. Bu hadiste geçen Meryem suresinin 71 ve
72. ayetlerinin izah ve açıklaması için tefsir kitaplarına müracaat edilmesi
uygun olur. Çünkü bunları açıklamak bir hayli yer alır. Ancak şunu söylemekle
yetineceğim:
Bu ayetlerden
de anlaşılacağı üzere bütün insanlar cehenneme uğrayacaklar veya girecekler.
Fakat Allah'ın mağfiretine mazhar olan mu'minler hiç bir zarar görmeden ve
salimen geçip cennete kavuşacaklar. Müşrikler ise cehennemde ebedi azab
görecekler. mu'min olup da günahları olan kimselerin cehennemde azab görmeden
mi, yoksa cezalarını çektikten sonra mı cennete gideceklerini ancak Allah bilir
.