DEVAM: 1- KUDAT
(=KADILAR) IN DURUMLARININ ANLATILDlĞI BAB
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ،
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
إِسْمَاعِيلَ.
قَالاَ:
حدّثنا وَكِيعٌ.
حدّثنا
إِسْرَائِيلُ،
عَنْ عَبْدِ
الأَعْلَى،
عَنْ بِلاَلِ
بْنِ أَبِي
مُوسى، عَنْ
أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم: ((مَنْ
سَأَلَ
الْقَضَاءَ
وَكِلَ إِلَى
نَفْسِهِ.
وَمَنْ
جُبِرَ
عَلَيْهِ
نَزَلَ
إِلَيْهِ
مَلَكٌ
فَسَدَّدَهُ)).
Enes bin Mâlik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «(Halk arasında) hâkimlik etmeyi taleb eden kimse
kendi nefsi ile başbaşa bırakılır (Allah tarafından kendisine yardım edilmez).
Kim de buna icbar edilirse (yâni isteği dışında bu göreve atanırsa) bir melek
ona iner ve onu doğru yola yöneltir.»
Diğer tahric:
Bu hadisi Ebu Davud. Tirmizi ve Hakim de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Bu hadis, halk arasında hakimlik etme ve hüküm verme talebinde bulunmanın
ve böyle mevkilere ihtiraslı olmanın iyi bir şey olmadığına işaret eder.
Hadisin ''Kendi nefsi ile başbaşa bırakılır,. cümlesinden maksad, böyle bir
kimseye, vereceği hüküm ve kararın isabetli ve hakka uygunluğu hususunda Allah
Teala tarafından yardım edilmiyeceğinin bildirilmesidir.
Ebu Davud'un
rivayetindeki metin biraz daha uzundur.
Oradaki metin
mealen şöyledir: '' (Halk arasında) hakimlik etmeyi isteyip buna atanmak için
aracılardan yardım dilerse, kendi nefsi ile başbaşa bırakılır (Allah ona yardım
etmez). Bu göreve talip olmayıp, buna atanabilmek için herhangi bir aracıdan
yardım dilemeyell' kimseye (bu görev verildiğinde) Allah Teala bir melek
gönderir. Melek kendisine hak ve adalet yolunu gösterip o yola yöneltir.,.
Buhari, Müslim,
Ebu Davud ve Nesai'nin Ebu Musa el-Eş'ari'den rivayet ettikleri şu menu hadis
de bu hadisi teyid eder. "Biz isteyenlere idarecilik vermiyeceğiz.''