GIYBET الْغِيبَةِ |
Allah'a ve Rasülüne
itaat edin. Birbirinizle çekişmeyin. Sonra korkuya kapılırsınız, gücünüz gider.
Bir de sabredin. Şüphesiz Allah sabredenlerle beraberdir. (Enfal, 46) [Tefsiri]
Gıybet - Müslüman
Birinin Onuruna Dil Uzatmanın Vebali Konusundaki Rivayetler (Şuabu’l-İman)
ORUÇLU ĞIYBET YAPARSA (Müsned-i
Hanbel)
[-KURTUBİ-el-Camiu li
Ahkami’l-Kur’an]
Müslümanın Sakıncalı
Gördüğü Hususlarda Kardeşini Uyarması ve Gıybetin Sınırı:
Dedi ki: ''Oğulcağızım
rüyanı kardeşlerine anlatma. Sonra sana bir tuzak kurarlar. Çünkü şeytan
insanın apaçık bir düşmanıdır. (Yusuf 5)
Açıklama: Bu ayet-i kerimede müslüman bir kimsenin,
müslüman bir kardeşini, hakkında korktuğu şeyden sakındırmasının mübah olduğuna
ve bunun gıybetin kapsamına girmediğine delil vardır. Çünkü Ya'kub (a.s), Hz.
Yusuf'u rüyasını kardeşlerine anlatmaktan sakındırmış, ona bir kötülük
yapabilecekleri konusunda uyarmıştır.
Yine bu ayet-i kerimede
kıskançlık, hile ve tuzak şeklinde zarar vereceğinden korkulan kimselerin
huzurunda nimeti açığa vurmaktan vazgeçmenin caiz olduğuna da delil vardır.
Nitekim Peygamber (s.a.v.) de şöyle buyurmuştur: "İhtiyaçlarınızın
başarıya ulaşmasını sağlamak için gizliliğin yardımını alınız. Çünkü herbir
nimet sahibi kıskanılır."
Yine bu ayet-i kerimede
Hz. Ya'kub'un rüya yorumunu çok iyi bildiğine açık bir delil vardır. Çünkü Hz.
Ya'kub -bu hususta kendisi herhangi bir şeye aldırmaksızın- Hz. Yusuf'un
kardeşlerine üstün geleceğini bilmişti. Çünkü kişi oğlunun kendisinden daha
hayırlı olmasını arzu eder, fakat kardeş aynı şeyi kardeşi için istemez. Yine
bu, Hz. Ya'kub'un oğullarının Hz. Yusuf'u kıskandıklarını ve ona karşı
içlerinde buğz beslediklerini farketmiş olduğunu göstermektedir. O bakımdan Hz.
Yusuf'a rüyasını bu rüyanın kalplerine yer ederek onu öldürmek için bir hileye
başvuracaklarından korktuğu için kardeşlerine anlatmamasını söylemişti. Hem
bundan, hem de onların Hz. Yusuf'a yaptıklarından, kardeşlerinin o sırada henüz
peygamber olmadıklarının delili vardır.
Taberi'nin, İbn Zeyd'e
mektubunda ise bunların peygamber oldukları nakledilmektedir. Ancak
peygamberlerin dünyevi sebepler dolayısıyla kıskançlık, babalarına karşı
gelmeleri, mü'mini ölüme maruz bırakmak, onu öldürmek için komplo hazırlamak
gibi hususlardan uzak ve masum olduklarına dair kat'i hüküm bu görüşü
reddetmektedir. Kardeşlerinin o sırada peygamber olduklarını söyleyenlerin
görüşleri önemsenemez. Bununla birlikte aklen herhangi bir peygamberin
yanılması imkansız değildir. Şu kadar var ki böyle bir yanılma (kabul edilirse)
pek çok büyük günahı bir arada toplamaktadır. Müslümanlar ise peygamberlerin
büyük günahtan korunmuş (masum) olduklarını icma ile kabul etmişlerdir. Ancak
daha önceden de geçtiği gibi ve ileride de geleceği üzere küçük günahlar
konusunda farklı görüşleri vardır.